Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/37128
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorReis, João
dc.date.accessioned2015-08-24T16:50:28Z
dc.date.accessioned2020-09-10T18:03:03Z-
dc.date.available2015-08-24T16:50:28Z
dc.date.available2020-09-10T18:03:03Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.isbn978-989-26-0983-6 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/37128-
dc.description.abstractGeographic Information Systems holds a great significance in planning and development of tourism activities. In this article, we examine how these technological systems can contribute to tourism innovation. Geographic Information Systems enables an advantageous way to produce, view and share georeferenced information that support tourism activities. GIS is essential for the development of tourism, both for tourism destinations’ managing bodies and for tourists. As consumers, these are increasingly savvy and eager to obtain attractive suggestions of practices and tourism experiences, especially via digital technology. The analysis of the contributions of Geographic Information Systems for innovation in Tourism, primarily focusing on WebGIS, Mobile Electronic Tourist Guide (METG), Location- Based Services (LBS), Augmented Reality and Social Media Maps concepts. Hence, we present an analysis of application examples whose characteristics are innovative, supported by the topic research that has been held in recent years. Finally, we write about future GIS’ trends based on technological developments that will favour a new model of production and application in Tourism, in which we can recognize the following: intuitive creation and output of maps; use web and mobile platform, resorting to cloud computing; new dimensions introduction (time series analysis - 4D); collaborative design; inside-GIS, and real time interaction.eng
dc.description.abstractOs Sistemas de informação geográfica (SIG) detêm uma importância relevante no desenvolvimento das atividades turísticas. Neste artigo, procura-se analisar os contributos que estes sistemas tecnológicos conferem à inovação em Turismo. Os SIG possibilitam de modo profícuo a produção, a visualização e a partilha de informação georreferenciada de suporte às atividades turísticas. Constituem-se fundamentais para o desenvolvimento do turismo, quer para as entidades gestoras dos destinos, quer para os turistas. Estes, enquanto consumidores, são cada vez mais esclarecidos e ávidos por propostas aliciantes de práticas e experiências, sobretudo através de tecnologias digitais. A análise dos contributos dos SIG para a inovação em Turismo, foca-se nos conceitos de WebGIS, Guia Turístico Eletrónico Móvel, Location-Based Services, Realidade Aumentada e Social Media Maps. Assim, analisam-se exemplos de aplicação, cujas características são inovadoras, com base na investigação da temática realizada nos últimos anos. No final, caracterizam-se as tendências futuras dos SIG que promoverão no Turismo um novo padrão de produção e de utilização, no qual se destacam as seguintes: criação e utilização intuitivas de mapas; utilização dos ambientes web e mobile com recurso à cloud computing; introdução de novas dimensões (análise temporal - 4D); criação colaborativa; inside-GIS; e interação com o mundo em tempo real.por
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/37053por
dc.rightsopen access-
dc.subjectWebGIS;eng
dc.subjectMobile electronic tourist guide;eng
dc.subjectMobile electronic tourist guide;eng
dc.subjectAugmented reality;eng
dc.subjectSocial media maps.eng
dc.subjectWebGIS;por
dc.subjectGuia turístico Eletrónico móvel;por
dc.subjectLocation-based services;por
dc.subjectRealidade aumentada;por
dc.subjectSocial media maps.por
dc.titleOs sistemas de informação geográfica e a inovação em turismopor
dc.title.alternativeThe geographic information systems and innovation in tourismeng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage941-
uc.publication.lastPage960-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-0983-6_53-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno53-
uc.publication.areaCiências Sociaispor
uc.publication.bookTitleAtas das I Jornadas Lusófonas de Ciências e Tecnologias de Informação Geográfica-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/37128/213583/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/37128/213583/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11208718-
uc.publication.parentItemId54579-
uc.itemId70756-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Atas das I Jornadas Lusófonas de Ciências e Tecnologias de Informação Geográfica
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cap_tulo_53_-_os_sistemas_de_informa__o_geogr_fica_e_a_inova__o_em_turismo.pdf914.95 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.