Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/37826
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSouza, Maria Adélia de-
dc.date.accessioned2015-11-04T15:40:05Z
dc.date.accessioned2020-09-18T09:08:14Z-
dc.date.available2015-11-04T15:40:05Z
dc.date.available2020-09-18T09:08:14Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.issn0870-4112-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/37826-
dc.description.abstractThis article aims at understanding the Humanities in the current historical period. It addresses the question of the aim and purpose of technology and of its impact — particularly in Brazilian universities. It examines how the scientific work of the University is increasingly dependent on technology (which is itself in thrall to corporate agendas). What are the implications of this for research and teaching in the Humanities? How are we to understand the universities’ practice of promoting, across a number of technological fields, research aimed at accelerating the pace of development in order to meet the demands of the market? How will poor countries be able to recover a sense of history as a process (evolving time, scale and social change)? Which methodological paths will set the Humanities free from a pragmatic compliance with the demands of such a world and enable the recovery of their role as a critic of the historic process?eng
dc.description.abstractEste artigo trata de compreender as HUMANIDADES neste período histórico respondendo a algumas questões aqui formuladas. Aborda o sentido da tecnologia e os processos que gera no mundo, particularmente, nas universidades de países como o Brasil. Examina como a Universidade realiza seu trabalho científico cada vez mais tributário da técnica, e sua submissão às agendas das empresas. Quais as implicações das Humanidades em nossas instituições de ensino e pesquisa diante desse processo? Como compreender a prática das universidades com pesquisas vinculadas às inovações tecnológicas em diferentes campos do saber técnico, com o objetivo de imaginar possível a aceleração da história atendendo aos desígnios do mercado? Como os países pobres enfrentarão essa necessidade de resgatar a história como processo e não apenas como presente? Como as Humanidades deixarão de ser tributárias desse pragmatismo exigido pela dinâmica acelerada do mundo para resgatarem o seu papel crítico diante do processo histórico?por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbra-
dc.rightsopen access-
dc.subjectHumanitieseng
dc.subjectTechnologieseng
dc.subjectInterdisciplinaryeng
dc.subjectUniversity stalemateseng
dc.subjectBrazil and production of knowledgeeng
dc.subjectHumanidadespor
dc.subjectTecnologiaspor
dc.subjectInterdisciplinaridadepor
dc.subjectImpasses da universidadepor
dc.subjectBrasil e produção do conhecimentopor
dc.titleAs Humanidades e a Universidade: crise e futuropor
dc.title.alternativeThe Humanities and the University: crisis and futureng
dc.typearticle-
uc.publication.collectionBiblos nº 1, 3ª série-
uc.publication.firstPage31-
uc.publication.issue1-
uc.publication.lastPage56-
uc.publication.locationCoimbra-
uc.publication.journalTitleBiblos-
dc.identifier.doi10.14195/0870-4112_3-1_2-
uc.publication.sectionO valor das Humanidades-
uc.publication.digCollectionIP-
uc.publication.digCollectionB1-
uc.publication.orderno4-
uc.publication.areaArtes e Humanidades-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/37826/217394/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/37826/217394/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11274959-
uc.itemId71567-
uc.thumbnail.urihttps://dl.uc.pt/iiif-imgsrv/11274905/dl!3!10!16!99!101699912756435928737277545945452352074-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Biblos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
as_humanidades_e_a_universidade.pdf2.57 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.