Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/37832
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPeixinho, Ana Teresa-
dc.date.accessioned2015-11-04T16:13:54Z
dc.date.accessioned2020-09-18T09:08:16Z-
dc.date.available2015-11-04T16:13:54Z
dc.date.available2020-09-18T09:08:16Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.issn0870-4112-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/37832-
dc.description.abstractFor decades a considerable part of the discussion of academic courses in journalism in Portugal has been focused, on the one hand, on the eternal quarrel between practice and theory and, on the other hand, on the need for technological adaptation of curricula in order to respond to the rapid changes in information and communication technologies. Given the challenges currently facing the profession, this paper puts the case for the value of the humanities in the training of journalists. An academic education in Journalism must provide students with a skill set and the knowledge that enables them to respond adequately to the ethical and deontological demands of the profession . There must also be an awareness that our multicultural and multilingual multimedia new world brings more complex ethical challenges and requires a more solid structure of thought and, above all, the ability to think and solve more complex and sensitive problems.eng
dc.description.abstractDurante décadas, uma considerável parte da discussão sobre o ensino do Jornalismo em Portugal focou-se, sobretudo, em aspetos que diziam respeito, por um lado, à eterna querela entre prática e teoria e, por outro lado, à necessidade de adaptação tecnológica dos curricula, a fim de responderem à acelerada mudança das tecnologias da informação e da comunicação. Neste artigo, defende-se o valor das Humanidades na formação dos jornalistas, atendendo aos desafios que atualmente se colocam à profissão. Ora, uma formação universitária em Jornalismo tem de estar preparada para conseguir precisamente dotar os estudantes de um conjunto de saberes e competências que lhes permitam respeitar as questões éticas e deontológicas inerentes à profissão; perceber que o mundo multicultural, multilinguístico e, sobretudo, multimédia, implica novos desafios éticos e realidades mais complexas que exigem uma estrutura de pensamento mais sólida e, sobretudo, a capacidade de pensar e resolver problemas mais complexos e sensíveis.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbra-
dc.rightsopen access-
dc.subjectEducationeng
dc.subjectHumanitieseng
dc.subjectJournalismeng
dc.subjectCrisiseng
dc.subjectUniversityeng
dc.subjectEducaçãopor
dc.subjectHumanidadespor
dc.subjectJornalismopor
dc.subjectCrisespor
dc.subjectAcademiapor
dc.titleAs Humanidadaes como lugar do ensino do Jornalismopor
dc.title.alternativeThe Humanities as a place of Journalism educationeng
dc.typearticle-
uc.publication.collectionBiblos nº 1, 3ª série-
uc.publication.firstPage183-
uc.publication.issue1-
uc.publication.lastPage202-
uc.publication.locationCoimbra-
uc.publication.journalTitleBiblos-
dc.identifier.doi10.14195/0870-4112_3-1_8-
uc.publication.sectionO valor das Humanidades-
uc.publication.digCollectionIP-
uc.publication.digCollectionB1-
uc.publication.orderno10-
uc.publication.areaArtes e Humanidades-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/37832/217418/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/37832/217418/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11275557-
uc.itemId71573-
uc.thumbnail.urihttps://dl.uc.pt/iiif-imgsrv/11275515/dl!3!13!13!73!131373312862779091703541604762562547308-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Biblos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
as_humanidades_como_lugar_do_ensino.pdf2.55 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.