Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/37837
Title: O lugar da Literatura dos currículos: o caso dos exames de Língua Portuguesa do sistema educativo inglês
Other Titles: Literary studies in foreign language curricula: a case-study of the A-level Portuguese syllabus
Authors: Marques, Pedro
Keywords: Education policy;Examinations;Literary text;MFL;Syllabi;Exames;Línguas estrangeiras;Política educativa;Programas de estudo;Texto literário
Issue Date: 2015
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: The English examination system offers a variety of modern foreign language (MFL) examinations, most of which are taken up by heritage language learners. These are subject to the same pressures as the most popular MFL subjects (French, German and Spanish). In line with awarding body OCR policy for MFL, the 2009 reform of the Portuguese language post-16 Advanced Level examinations eliminated the list of literary texts which had hitherto been a standard feature of the examination at this level. An examination of syllabi and examination papers suggests that the study of literary texts was perceived as a useful instrument for advanced language training aimed at promoting a higher level of thinking, especially in regard to writing skills. However, although the guided reading of literary texts still entails a capital of prestige and suitability for advanced language study, it is difficult to reconcile it with a profit-oriented education policy aimed at widening access to language learning and providing benchmarked outcomes.
O sistema de habilitações inglês disponibiliza uma variedade de exames de línguas estrangeiras (LE). Estas são estudadas sobretudo enquanto línguas de herança mas estão sujeitas às pressões que se fazem sentir sobre as disciplinas mais populares (francês, alemão e espanhol). Em consonância com a política geral da comissão de avaliação OCR para as LE, a reforma dos exames de português Advanced Level eliminou a lista de obras literárias que até 2009 fizera parte dos programas de estudos. A análise dos documentos orientadores e dos exames indicia que a leitura literária era tida como instrumento do estudo avançado de LE e do treino da capacidade de raciocínio, sobretudo em relação à escrita. Apesar do capital de prestígio que detém enquanto forma de aprendizagem avançada, a leitura orientada do texto literário poderá não alinhar com uma política educativa de popularização do estudo de línguas, de padronização de resultados e de instrumentalização económica.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/37837
ISSN: 0870-4112
DOI: 10.14195/0870-4112_3-1_12
Rights: open access
Appears in Collections:Biblos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
o_lugar_da_literatura_nos_curriculos.pdf2.59 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.