Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/38140
Title: Desafios metodológicos no estudo da relação das crianças com as notícias: o recurso a metodologias participativas na dinamização de grupos de foco
Other Titles: Methodological challenges in the study of children’s relationship with the news: the use of participatory methodologies in leading focus groups
Authors: Silveira, Patrícia
Keywords: Children;current events;news literacy;participation rights;participatory methods;Crianças;atualidade;literacia para as notícias;direitos de participação;metodologias participativas
Issue Date: 2015
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Este estudo pretende apresentar a opção e o procedimento metodológico de uma tese de doutoramento em curso, que tem como objeto de estudo as crianças e as suas representações sobre a atualidade e o mundo. Partindo de um referencial teórico que se apoia na sociologia da infância, defendemos a ideia de criança como indivíduo competente e criativo na construção de significados sobre a realidade, e como interveniente do processo investigativo. Em simultâneo, entendemos as notícias como importantes referentes para o modo como a criança conhece o mundo, considerando que é fundamental que esta desenvolva competências de literacia mediática face à informação. Com base nestes pressupostos, damos conta do recurso a metodologias participativas na dinamização de grupos de foco com crianças, com o propósito de as colocar numa relação autónoma e criativa com as notícias, com vista ao desenvolvimento de posturas críticas face aos modos de olhar o mundo propostos pelos media.
This paper intends to present the methodological procedure of an ongoing PhD research, whose study object is the children and their representations about current events and the world. From a theoretical framework that builds on the sociology of childhood, we support the idea of child as competent and creative in the construction of their own meanings about reality and as subjects of the research process. At the same time, we look at news media as an important reference to the ways children know the world, considering that it is essential that they develop news literacy skills. Based on these assumptions, we use the account to participatory methods in leading focus groups with children, in order to put them in an autonomous and creative relationship with current events and to enable them to adopt a critical stance about the ways of understanding the world proposed by the media.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/38140
ISSN: 1645‑5681
2183-5462 (digital)
DOI: 10.14195/2183-5462_27_3
Rights: open access
Appears in Collections:Media & Jornalismo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
desafios_metodologicos_no_estudo_da_relacao.pdf12.77 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.