Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/38203
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Nunes, João Paulo Avelãs | - |
dc.date.accessioned | 2015-12-07T11:55:34Z | |
dc.date.accessioned | 2020-10-05T00:48:18Z | - |
dc.date.available | 2015-12-07T11:55:34Z | |
dc.date.available | 2020-10-05T00:48:18Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.issn | 0870-4147 | - |
dc.identifier.issn | 2183-3796 (digital) | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/38203 | - |
dc.description.abstract | Analisa-se neste artigo a forma como em Portugal se concebe e se estrutura, numa sociedade e com um Estado democráticos, o relacionamento entre a historiografia — a investigação em história, arqueologia e história da arte — e a leccionação de unidades curriculares de História no Ensino Básico. Utiliza-se, para o efeito, enquanto amostra tida como representativa, o recente processo de elaboração e debate público, aprovação e aplicação das Metas Curriculares para as disciplinas de História e Geografia de Portugal (2º Ciclo do EB) e de História (3º Ciclo do EB). O autor do presente texto integrou o grupo de trabalho responsável pela elaboração das referidas Metas Curriculares. | por |
dc.description.abstract | This paper analyses how in Portugal, in a democratic society and with a democratic State, we devise and structure the links between historiography— research in history, archaeology, and history of art— and the way the study units of the History subject in primary education are taught. To this end, we use the recent process of drafting and submitting to public discussion, approval and implementation the Learning Outcomes of the subjects of the History and Geography of Portugal (5th and 6th grades) and History (7th to 9th grades) as a representative sample. The present author was part of the task force in charge of drafting these Learning Outcomes. | eng |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | - |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | Historiography | eng |
dc.subject | History Didactics | eng |
dc.subject | Science | eng |
dc.subject | Technology | eng |
dc.subject | New history | eng |
dc.subject | Historiografia | por |
dc.subject | Didáctica da História | por |
dc.subject | Ciência | por |
dc.subject | Tecnologia | por |
dc.subject | História nova | por |
dc.title | Investigação historiográfica e ensino da História: reflexões em didáctica da História a propósito das metas curriculares | por |
dc.title.alternative | Historiographical research and the teaching of History: thoughts in History didactics and the learning outcomes | por |
dc.type | article | - |
uc.publication.collection | Revista Portuguesa de História nº 46 | - |
uc.publication.firstPage | 487 | - |
uc.publication.issue | 46 | - |
uc.publication.lastPage | 507 | - |
uc.publication.location | Coimbra | - |
uc.publication.journalTitle | Revista Portuguesa de História | - |
dc.identifier.doi | 10.14195/0870-4147_46_24 | - |
uc.publication.section | Varia | - |
uc.publication.orderno | 26 | - |
uc.publication.area | Artes e Humanidades | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/38203/269339/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/38203/269339/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/12150075 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de História |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
investigacao_historiografica_e_ensino_da_historia.pdf | 2.31 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.