Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/38203
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNunes, João Paulo Avelãs-
dc.date.accessioned2015-12-07T11:55:34Z
dc.date.accessioned2020-10-05T00:48:18Z-
dc.date.available2015-12-07T11:55:34Z
dc.date.available2020-10-05T00:48:18Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.issn0870-4147-
dc.identifier.issn2183-3796 (digital)-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/38203-
dc.description.abstractAnalisa-se neste artigo a forma como em Portugal se concebe e se estrutura, numa sociedade e com um Estado democráticos, o relacionamento entre a historiografia — a investigação em história, arqueologia e história da arte — e a leccionação de unidades curriculares de História no Ensino Básico. Utiliza-se, para o efeito, enquanto amostra tida como representativa, o recente processo de elaboração e debate público, aprovação e aplicação das Metas Curriculares para as disciplinas de História e Geografia de Portugal (2º Ciclo do EB) e de História (3º Ciclo do EB). O autor do presente texto integrou o grupo de trabalho responsável pela elaboração das referidas Metas Curriculares.por
dc.description.abstractThis paper analyses how in Portugal, in a democratic society and with a democratic State, we devise and structure the links between historiography— research in history, archaeology, and history of art— and the way the study units of the History subject in primary education are taught. To this end, we use the recent process of drafting and submitting to public discussion, approval and implementation the Learning Outcomes of the subjects of the History and Geography of Portugal (5th and 6th grades) and History (7th to 9th grades) as a representative sample. The present author was part of the task force in charge of drafting these Learning Outcomes.eng
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbra-
dc.rightsopen access-
dc.subjectHistoriographyeng
dc.subjectHistory Didacticseng
dc.subjectScienceeng
dc.subjectTechnologyeng
dc.subjectNew historyeng
dc.subjectHistoriografiapor
dc.subjectDidáctica da Históriapor
dc.subjectCiênciapor
dc.subjectTecnologiapor
dc.subjectHistória novapor
dc.titleInvestigação historiográfica e ensino da História: reflexões em didáctica da História a propósito das metas curricularespor
dc.title.alternativeHistoriographical research and the teaching of History: thoughts in History didactics and the learning outcomespor
dc.typearticle-
uc.publication.collectionRevista Portuguesa de História nº 46-
uc.publication.firstPage487-
uc.publication.issue46-
uc.publication.lastPage507-
uc.publication.locationCoimbra-
uc.publication.journalTitleRevista Portuguesa de História-
dc.identifier.doi10.14195/0870-4147_46_24-
uc.publication.sectionVaria-
uc.publication.orderno26-
uc.publication.areaArtes e Humanidades-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/38203/269339/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/38203/269339/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/12150075-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Revista Portuguesa de História
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
investigacao_historiografica_e_ensino_da_historia.pdf2.31 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.