Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/38597
Title: Avaliação das expetativas e das vivências académicas na transição para o Ensino Superior
Other Titles: Evaluation of academic expectations and academic experiences in the transition to Higher Education
Evaluación de las expectativas y de las experiencias académicas en la transición para la Educación Superior
Authors: Belo, Pedro
Keywords: abandono escolar;fracaso escolar;educación superior;expectativas;experiencias;participación académica;school dropout;academic failure;higher education;expectations;experiences;academic involvement;abandono escolar;insucesso académico;ensino superior;expetativas;vivências;envolvimento académico
Issue Date: 2015
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Este estudio tiene como objetivo contribuir a la comprensión de algunos aspectos psicológicos que implican una situación de transición para la universidad. Se utilizó un cuestionario de expectativas académicas (Cuestionario de Participación Académica ‑ versión expectativas) y otro de experiencias académicas (Cuestionario de Experiencias Académicas ‑ versión reducida) como herramientas de recolección de datos en una muestra de 1.121 estudiantes de primer y segundo grado de la Universidad de Coimbra. De la muestra global, fue retirada una submuestra – llamada de “abandonantes potenciales” ‑ de 117 estudiantes que presentan un año de fracaso y que todavía están en curso. Estos estudiantes tienen las dimensiones de Estudio y Carrera más bajas que sus colegas, además su participación Institucional, Vocacional y Curricular también es comparativamente baja (p < 0.5). Los datos obtenidos indican que las instituciones deben tener en cuenta las expectativas y experiencias académicas en la prevención del abandono escolar.
Este estudo pretende contribuir para a compreensão de alguns aspetos psicológicos que envolvem uma situação de transição para o ensino superior. Utilizou‑ se um questionário de expetativas académicas (Questionário de Envolvimento Académico ‑ versão expetativas) e um outro de vivências académicas (Questionário de Vivências Académicas – versão reduzida) como instrumentos de recolha de dados, junto de uma amostra de 1121 alunos dos 1.º e 2.º anos da Universidade de Coimbra. Desta, retirámos uma subamostra – designada por “potenciais abandonantes” – composta por 117 alunos que haviam reprovado, pelo menos, um ano. Estes alunos apresentam resultados nas subdimensões das Vivências Académicas de Estudo e Carreira mais baixos do que os estudantes que nunca reprovaram. Os seus resultados nas subescalas de Envolvimento Institucional, Vocacional e Curricular são também comparativamente mais baixos (p < .05) do que os dos outros alunos. Os dados obtidos indicam que as instituições devem ter em conta as expetativas e as vivências académicas na prevenção do abandono escolar.
This study intends to contribute to the understanding of certain psychological aspects, which involve the transition to higher education. We used a questionnaire of academic expectations (Academic Involvement Questionnaire – expectations version) and another of academic experiences (Academic Experiences Questionnaire ‑ reduced version) as instruments for data collection, with a sample of 1121 students of the University of Coimbra (from the 1st and 2nd years). A sub‑ sample of 117 students, that had at least one academic year’s failure, called “potential school leavers”, was withdrawn from that sample. These students presented lower results in the Academic Experiences sub‑ dimensions of Career and Study than the students that had never failed. Their results in Institutional Involvement, Vocational Involvement and Curriculum Involvement sub‑ scales are also significantly lower (p < .05) in comparison with the other students. The data suggest that institutions must take into account the academic expectations and experiences in dropout prevention.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/38597
ISSN: 1647-8614 (digital)
0870‑418X
DOI: 10.14195/1647-8614_49-2_5
Rights: open access
Appears in Collections:Revista Portuguesa de Pedagogia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
avaliacao_das_expetativas_e_das_vivencias.pdf2.43 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.