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https://hdl.handle.net/10316.2/39190
Title: | A inflexão quotidiana do serviço público de media | Other Titles: | The daily inflection of the public service media | Authors: | Mateus, Samuel | Keywords: | Public service broadcasting;publicity;everyday life;suthenticity;subjectivity;Serviço público de media;publicidade;quotidiano;autenticidade;subjetividade | Issue Date: | 2016 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Historicamente, o Serviço Público de Media
tem sido associado a duas dimensões
interrelacionadas: a dimensão político-
-democrática e a dimensão educativa. Por
um lado, ele subentende um papel preponderante
de formação de uma opinião
pública esclarecida como parte essencial
do processo político. E, ao contribuir para
o fortalecimento democrático, enquanto
instância simultaneamente separada do
Estado e do Mercado, o Serviço Público
de Media está igualmente a desempenhar
um papel educacional. Para além da informação
e do entretenimento, ele possui a
obrigação de garantir e preservar elevados
padrões de qualidade na sua programação
que correspondam ao modelo moral das
sociedades.
Uma terceira dimensão igualmente importante
é a dimensão integradora do Serviço
Público de Media, ou se quisermos, a relação
que se estabelece entre sociedade
e publicidade na sua articulação com os
dispositivos tecnológicos de mediação
simbólica.
Este artigo procura refletir sobre a dimensão
convergente do Serviço Público
de Media através do destaque concedido à
sociabilidade mundana, quer ao nível das
temáticas, quer ao nível da organização daprópria programação. O que está em causa
nesta enfatização da mundanidade é que o
interesse geral parece agora moldado por
uma motivação em ver representado no
Serviço Público de Media a própria vida
quotidiana das próprias pessoas a quem se
dirige. É um discurso não apenas voltado
para a objetividade e atualidade informativa,
como também para a subjetividade
e autenticidade dos próprios indivíduos. The Public Service Broadcasting has historically been associated with two interrelated dimensions: a political and democratic dimension, and an educational dimension. It has an important role for forming an enlightened public opinion as an essential part of the political process. While contributing to the strengthening of democracy (apart from State and Market), the Public Service Broadcasting is also playing an educational role. In addition to information and entertainment, its duty is to protect and uphold high standards of quality in its programming that correspond to the moral model of societies. A third equally important dimension is the social integration dimension of Public Service Broadcasting and the relationship between society and publicity, and their interaction with Media. This paper seeks to ponder on the convergent dimension of Public Service Broadcasting highlighting its everyday sociability, both in terms of the topics, and in terms of its structure. What is important in this everydayness is that the general interest now seems framed by a motivation to see represented in the Public Service Media the daily lives of the very people to whom it is addressed. It is a discourse not only facing the objectivity and information, as well as to the subjectivity and authenticity of the individuals. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/39190 | ISSN: | 2183-5918 2183-6019 (digital) |
DOI: | http//dx.doi.org/10.14195/2183-6019_2_8 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Mediapolis |
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