Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/39193
Title: A exploração dos recursos digitais para a construção de narrativas: o caso Impresa
Other Titles: Resources for digital narrative construction: the Impresa case
La exploración de los recursos digitales para la construcción de narrativas: el caso Impresa
Authors: Marques, Inês da Fonseca Matias
Peixinho, Ana Teresa
Keywords: Storytelling digital;multimedialidad;interactividad;narrativa;Digital storytelling;multimediality;interactivity;narrative;Storytelling digital;multimedialidade;interatividade;narrativa
Issue Date: 2016
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Nuestro propósito, en esto articulo, es problematizar las transformaciones narrativas del periodismo en dos niveles. En primer lugar, vamos a utilizar tres conceptos que se intersectan en la quistión del storytelling digital (la transmedialidad o storytelling transmediático, la multimedialidad y la interactividad) para alcanzar las transformaciones derivadas de las potencialidades de la web para la construcción de narrativas. En segundo lugar, porque vamos a trabajar con narrativas creadas dentro del mayor grupo mediático portugués – Impresa – vamos a tentar comprender si la concentración empresarial influencia la construcción y difusión de narrativas multimedia.
O nosso propósito, neste artigo, é problematizar as transformações narrativas do jornalismo a dois níveis Em primeiro, utilizaremos três conceitos que se entrecruzam na questão do storytelling digital (a transmedialidade ou storytelling transmediático, a multimedialidade e a interatividade) para perceber as transformações decorrentes das potencialidades da web para a construção de narrativas. Em segundo lugar, uma vez que vamos trabalhar com narrativas criadas no seio do maior grupo mediático português – Impresa - tentaremos perceber se a concentração empresarial influencia a construção e difusão de narrativas multimédia.
Our purpose in this article is to discuss the narrative transformations of journalism at two levels. First, we will use three concepts that cross each other on the issue of digital storytelling (transmediality or transmedia storytelling, multimediality and interactivity) to understand the changes stemming from the web capabilities to build narratives. Second, since we work with narratives created within the largest Portuguese media group – Impresa – it is our intention to understand how the concentration affects the construction and dissemination of multimedia narratives.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/39193
ISSN: 2183-5918
2183-6019 (digital)
DOI: http//dx.doi.org/10.14195/2183-6019_2_11
Rights: open access
Appears in Collections:Mediapolis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a_exploracao_dos_recursos_digitais.pdf207.66 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.