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Title: Caminhos-de-ferro da Beira (1845-1893)
Authors: Pereira, Hugo Silveira
Keywords: Railway;Transports;Beira;Caminho-de-ferro;Transportes;Beira
Issue Date: 2011
Publisher: Centro de História da Sociedade e da Cultura
Abstract: Na segunda metade de Oitocentos, Portugal reuniu as condições políticas e económicas para empreender a construção de caminhos-de-ferro, tal como vinham fazendo outros países. O objectivo era ligar Lisboa à Europa, integrando a economia nacional no grande movimento comercial que então se verificava. Simultaneamente, esperava-se o desenvolvimento das zonas nacionais então atravessadas pelas ferrovias. A passagem pela Beira parecia incontornável dada a posição geográfica de Portugal, mas os comboios só muito tardiamente circulariam nesta província. O texto que se segue (que deriva de um projecto de doutoramento actualmente em curso sobre a política ferroviária nacional entre 1845 e 1900) pretende explicitar como se escalonou a construção de vias-férreas na Beira, desde a feitura de estudos, até à execução das obras. Nesse sentido, analisaram-se relatórios publicados no Boletim do Ministério das Obras Públicas (BMOP) e na Revista de Obras Públicas e Minas (ROPM) ou redigidos pelo Conselho Superior (CSOP) e a sua herdeira Junta Consultiva (JCOP), à guarda do Arquivo Histórico do Ministério das Obras Públicas (AHMOP); os debates parlamentares; e, uma vez que a ligação a Espanha era incontornável, relatórios de engenheiros espanhóis, alguns registos do Arquivo Histórico-Diplomático (AHD) e as opiniões das instâncias militares.
In the second half of the XIX century Portugal had achieved the political and economical conditions to undertake the construction of the railway, as it was happening for some time in a vast part of the Europe. The purpose was to link Lisbon to Europe, so that the national economy could take part in the big commercial movement that was going on in Europe. At the same time the development of the national territory crossed by the railway was expected. The crossing of Beira seemed undoubtedly in view of the geographical situation of Portugal, but only very lately the trains would run across this region. This paper is a product of a doctorship project in progress concerning the national railway politics from 1845 to 1900. It intends to explain the stages of the construction of the railway in Beira region; from the development of studies up to the accomplishment of the works, including the parliamentary debates. Therefore this investigation went through the reports published in the Boletim do Ministério das Obras Públicas (BMOP) and in the Revista de Obras Públicas e Minas as well as the reports done by the Conselho Superior (CSOP) and its successor the Junta Consultiva (JCOP) kept by the Arquivo Histórico do Ministério das Obras Públicas, and the parliamentary debates. As the link to Spain was obligatory, reports made by Spanish engineers, some records belonging to the Arquivo Histórico-Militar (AHD) and also the opinions of the military instance were also examined.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/39485
ISSN: 1645-2259
2183-8615 (digital)
DOI: 10.14195/1645-2259_11_11
Rights: open access
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