Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/40256
Title: | A linguagem da mobilidade em territórios periféricos: perspectivas geográficas no conto "O Largo", de Manuel da Fonseca | Other Titles: | Geographic imagery over mobility in peripheral territories: perspectives in the short story "O Largo" ("The Square") by Manuel da Fonseca Visions géographiques sur la mobilité dans des territoires périphériques: perspectives dans le conte "O Largo" ("La place") de Manuel da Fonseca |
Authors: | Castro, Fátima Velez de | Keywords: | Railway;Centrality;Peripheric territory(ies);Train;Centralité;Territoire(s) périphérique(s);Transporte ferroviário;Centralidade;Território(s) periférico(s) | Issue Date: | 2006 | Publisher: | Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra | Abstract: | A chegada do comboio a uma pequena localidade alentejana altera profundamente a vida desta comunidade, que toma consciência da sua situação periférica face ao mundo que a rodeia. É basicamente esta a trama de um conto escrito por Manuel da Fonseca, onde a linguagem literária está carregada de sinais geográficos, dando pistas para a compreensão científica de uma complexa relação entre a população autóctone e as inovações no campo dos transportes num território em mudança.
Neste trabalho explorar-se-ão os sinais geográficos deixados pelo autor ao longo da história, bem como a base do imaginário e as suas raízes na realidade que foi a chegada do transporte ferroviário (com todas as consequências inerentes) a estes territórios periféricos. L'arrivée du train a un petit village de l'Alentejo change profondément la vie de toute une communauté qui prend conscience de sa situation périphérique par rapport au monde qui l 'entoure. Celle-ci est essentiellement l'histoire d'un conte écrit par Manuel da Fonseca, où le langage est plein de signes géographiques qui permettent suivre les traces vers la compréhension scientifique d'une relation complexe entre la population autochtone et les innovations dans le domaine des transports, dans un territoire en changement constant. Dans ce travail, les signes géographiques fournis par l'auteur au cours de l'histoire seront explorés, aussi bien que ses racines dans la réalité qui a été l'arrivée du train (et toutes les conséquences inhérentes) à ces territoires périphériques. The arrival of the railway to a small village in Alentejo changes the life of the community in a very profound way. Only then do they take conscience of their marginal situation towards the surrounding world. This is, basically, the plot of a short story written by Manuel da Fonseca, in which the literary language is rich in geographic signs, providing clues for the scientific understanding of a complex relationship between people and transport innovation in a territory in constant change. In this assignment it is intended to exploit the geographic signs left by the author throughout the story, as well as the base of the unreal and its roots in reality that was the arrival of the train (with all its inherent consequences) to this peripheral territories. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/40256 | ISSN: | 0871-1623 2183-4016 (digital) |
DOI: | 10.14195/0871-1623_25_5 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Cadernos de Geografia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
a_linguagem_da_mobilidade_em_territorios_perifericos.pdf | 3.9 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.