Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/40813
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dc.contributor.authorDias, Paula Barata
dc.date.accessioned2016-12-27T12:33:36Z
dc.date.accessioned2020-09-08T14:54:06Z-
dc.date.available2016-12-27T12:33:36Z
dc.date.available2020-09-08T14:54:06Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.isbn978-989-26-1279-9
dc.identifier.isbn978-989-26-1280-5 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/40813-
dc.description.abstractBetween the 4th and the 5th century, Christianity evolved from a marginalized religion to a religion of dominant status, uniquely recognized as legal by the political authorities of the Roman Empire. The sympathy and complicity of Roman emperors after Constantine contributed to a progressive homogeneity and mutual identification between the Empire, as a political structure, and the post- -Constantine church, a different kind of power, both spiritual and institutional. My goal is to analyze the history of Christianity immediately after the legalization of the church, and to consider the consequences of political action by the Constantinian dynasty leading to religious uniformity and exclusivity under the Christian church. By associating their interests, the Constantinian state and church helped each other to reinforce not only unity of faith, but also centralism, authority, and political repression over religious matters as acceptable ways to avoid disintegration of the Empire.eng
dc.description.abstractEntre o séc. IV e V o cristianismo evoluiu de religião marginalizada a religião dominante e a única a gozar de legalidade para o império romano. A cumplicidade dos imperadores contribuiu para esta progressiva homogenia e identificação entre o império como estrutura política e um outro poder, espiritual e institucional, que foi a Igreja pós-constantiniana. É nossa intenção analisar a história do cristianismo após a sua legitimação no espaço público e observar o papel que o contexto político da dinastia constantiniana exerceu na conquista da exclusividade para uma única religião, em detrimento da diversidade religiosa do mundo antigo e da modesta importância que, até então, Roma atribuíra à unidade de profissão religiosa enquanto condicionante política. Esta comunhão uniforme de interesses entre Estado e Igreja foi reciprocamente benéfica, ao reforçar o centralismo, a autoridade e os mecanismos de repressão contra a divergência religiosa, percebido pelas autoridades como métodos legítimos para combater a desintegração do império.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.publisherAnnablumepor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/40203por
dc.rightsopen access-
dc.subjectConstantineeng
dc.subjectChristianityeng
dc.subjectLate Antiquityeng
dc.subjectChurcheng
dc.subjectEdict of Milaneng
dc.subjectimperial legislationeng
dc.subjectecumenical councilseng
dc.subjectConstantinopor
dc.subjectcristianismopor
dc.subjectAntoguidade Tardiapor
dc.subjectIgrejapor
dc.subjectÉdito de Milãopor
dc.subjectlegislação imperialpor
dc.subjectconcílios ecuménicospor
dc.titleConflitualidade religiosa em tempo de paz: religião e política na dinastia constantinianapor
dc.title.alternativeReligious conflicts in a time of peace: religion and politics in constantinian dynastyeng
dc.typebookPartpor
uc.publication.collectionHumanitas Supplementumpor
uc.publication.firstPage85-
uc.publication.lastPage100-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1280-5_6-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno6-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitlePólis/Cosmópolis: identidades globais & locais-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/40813/205426/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/40813/205426/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11080925-
uc.publication.parentItemId54652-
uc.itemId69101-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Pólis/Cosmópolis: identidades globais & locais
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