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https://hdl.handle.net/10316.2/40867
Title: | Alcibíades: mobilidade, complexidades | Other Titles: | Alcibiades: mobility, complexities | Authors: | Fialho, Maria do Céu | Keywords: | Alcibiades;Athens;Socrates;eros;democratic crisis;Alcibíades;Atenas;Sócrates;eros;crise democrática | Issue Date: | 2016 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra Annablume |
Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/40836 | Abstract: | The young Alcibiades has all the attributes that made people expect
from him to become a brilliant politician and to lead Athens to political stability
and to a strong position in the ongoing war. Socrates is the one who perceives
in Alcibiades the seed of qualities that can lead him to Philosophy and to the
Good. He tried in vain to exercise his influence on him by converting Alcibiades’
physical-erotic attraction regarding Socrates into an ‘erotic’ attraction regarding
Philosophy. However, Alcibiades’ eros always remained at a physical-material
level, directed by physical pleasures, vanity, ambition and attraction for protagonizing
easily. The numerous scandals to which he was connected provoked people’s
attraction and fear, so that Alcibiades fled to Sparta. As an inconstant politician,
and after new scandals in Sparta, Alcibiades went on to Persia and thereafter was
received again in Athens and again expulsed from Athens, until he died abroad,
persecuted by Greeks. Alcibiades’ existential itinerary converts him into an icon
of the Athenian crisis or, more broadly, into an icon of the crisis of democratic
societies at any time. O jovem Alcibíades possuía todos os atributos que faziam esperar dele um brilhante homem de estado que levaria Atenas à estabilidade política e a uma posição forte na guerra. Sócrates é o único a perceber em Alcibíades a semente das qualidades que o conduziriam à Filosofia e ao Bem. Tentou em vão exercer a sua influência sobre Alcibíades de modo a converter a atracção físico-erótica deste em relação a Sócrates numa relação ‘erótica’ direcionada para a Filosofia. No entanto, o eros de Alcibíades manteve-se sempre preso ao plano do físico e material, voltado para prazeres físicos, vaidade, ambição e atracção pelo protagonismo fácil. Os numerosos escândalos a que esteve ligado provocaram no povo atracção e receio, e assim Alcibíades foge para Esparta. Como um político inconstante, e após novos escândalos em Esparta, Alcibíades vai para a Pérsia. Tempo depois será recebido em Atenas, de novo expulso de Atenas, até morrer em terra estranha, perseguido por gregos. O itinerário existencial de Alcibíades converte-o num ícon da crise ateniense ou, mais latamente, num ícon da crise das sociedades democráticas de todos os tempos. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/40867 | ISBN: | 978-989-26-1287-4 978-989-26-1288-1 (PDF) |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1288-1_8 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Cosmópolis: mobilidades culturais às origens do pensamento antigo |
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