Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/40870
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dc.contributor.authorLeão, Delfim F.
dc.contributor.authorBrandão, José Luís
dc.date.accessioned2016-12-27T16:34:52Z
dc.date.accessioned2020-09-08T13:39:17Z-
dc.date.available2016-12-27T16:34:52Z
dc.date.available2020-09-08T13:39:17Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.isbn978-989-26-1287-4
dc.identifier.isbn978-989-26-1288-1 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/40870-
dc.description.abstractThe preserved part of the Satyricon develops its plot around three large spaces marked by Greek influence in the Roman world and by the impulse to travel, while at the same time being crossed by the dynamics of tension between open and closed space, and by the presence of dominant characters: the Graeca urbs, where the first part of the narrative is set, under the control of the freedman Trimalchio; the immense sea furrowed by the ship of the crude Lichas; the unashamed sterility of Crotona, where the old poet Eumolpus gets the better over the mob of heredipetae. The objective of this study is to examine how the crossing of different sensitivities reflects the worldview of the Roman Empire, while accentuating, on the other hand, a sense of collapsing identity and of insecurity, emphasized by the oscillation between open and closed spaces.eng
dc.description.abstractA parte conservada do Satyricon de Petrónio distribui-se por três grandes espaços marcados pela influência grega em mundo romano e pelo impulso da viagem, sendo ainda cruzados pelas dinâmicas da tensão entre espaço aberto e espaço fechado, e pela presença de personagens dominadoras: a Graeca urbs onde decorre a primeira parte da narrativa, controlada pela figura do liberto Trimalquião; o mar imenso sulcado pelo barco do severo Licas; a esterilidade impudica de Crotona, onde o velho poeta Eumolpo leva a melhor sobre a turba dos heredipetae. O objetivo deste estudo é analisar de que forma o cruzamento de sensibilidades espelha a própria mundividência do império romano, ao mesmo tempo que acentua um sentimento de falência identitária e de insegurança, sublinhada pela oscilação entre espaço aberto e espaço fechado.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.publisherAnnablumepor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/40836por
dc.rightsopen access-
dc.subjectMacrospaceeng
dc.subjectmicrospaceeng
dc.subjectinterioreng
dc.subjectexterioreng
dc.subjectidentityeng
dc.subjectinsecurityeng
dc.subjectMacroespaçopor
dc.subjectmicroespaçopor
dc.subjectinteriorpor
dc.subjectexteriorpor
dc.subjectidentidadepor
dc.subjectinsegurançapor
dc.titleMacroespaço e microespaço no Satyricon de Petrónio: a narrativa de viagens e a tensão entre espaço aberto e fechadopor
dc.title.alternativeMacrospace and microspace in Petronius’ Satyricon: the travel narrative and the tension between open and closed spaceseng
dc.typebookPartpor
uc.publication.collectionHumanitas Supplementumpor
uc.publication.firstPage161-
uc.publication.lastPage181-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1288-1_10-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno10-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleCosmópolis: mobilidades culturais às origens do pensamento antigo-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/40870/205195/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/40870/205195/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11073089-
uc.publication.parentItemId54660-
uc.itemId69052-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Cosmópolis: mobilidades culturais às origens do pensamento antigo
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