Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/40912
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMorais, Carlos
dc.date.accessioned2017-01-02T10:43:52Z
dc.date.accessioned2020-09-08T12:50:08Z-
dc.date.available2017-01-02T10:43:52Z
dc.date.available2020-09-08T12:50:08Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.isbn978-989-26-1297-3
dc.identifier.isbn978-989-26-1298-0 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/40912-
dc.description.abstractAt the beginning of 1939, when Spain was about to get out of a violent civil war and Europe was months away into a no less violent war, Salvador Espriu resorts to the Antigone myth to write a committed and urgent text in order to overcome the trauma caused by the hatred of a fratricidal strife that so much destruction brought to Thebes, polis that allegorically represents Spain. Years later (in 1955), in the same line of Espriu, but with a different, more pessimistic, perspective, José Bergamín writes in his exile in Paris a dechristianized Christian allegory of the same Greek myth, in order to demonstrate the impossibility of a communion rite in an ideologically divided Spain living under a fierce dictatorship that deprived all its opponents of their citizenship rights.eng
dc.description.abstractNos começos de 1939, quando a Espanha estava prestes a sair de uma violenta guerra civil e a Europa estava a meses de entrar numa não menos violenta Guerra, Salvador Espriu recorre ao mito de Antígona para escrever um texto comprometido e de urgência, com o intuito de superar o trauma causado pelos ódios de uma contenda fratricida que tanta destruição trouxe a Tebas, polis que alegoricamente representa Espanha. Na mesma linha de Espriu, mas com uma perspetiva diferente, mais pessimista, José Bergamín, anos mais tarde (1955), escreve, no exílio de Paris, uma alegoria cristã, descristianizada, do mesmo mito grego, com o objetivo de evidenciar a impossibilidade de um rito de comunhão, numa Espanha ideologicamente dividida e a viver sob uma feroz ditadura que privava dos direitos de cidadania todos os que se lhe opunham.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.publisherAnnablumepor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/40906por
dc.rightsopen access-
dc.subjectSophocleseng
dc.subjectAntigoneeng
dc.subjectSalvador Espriueng
dc.subjectJosé Bergamíneng
dc.subjectcivil wareng
dc.subjectSófoclespor
dc.subjectAntígonapor
dc.subjectSalvador Espriupor
dc.subjectJosé Bergamínpor
dc.subjectguerra civilpor
dc.titleFigurações da guerra civil espanhola em duas releituras do mito de Antígonapor
dc.title.alternativeFigurations of the Spanish civil war in two readings of the Antigone mytheng
dc.typebookPartpor
uc.publication.collectionHumanitas Supplementumpor
uc.publication.firstPage85-
uc.publication.lastPage99-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1298-0_6-
uc.publication.sectionRecepção em Portugal e Em Espanhapor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno28-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleO livro do tempo: escritas e reescritas: teatro greco-latino e sua recepção II-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/40912/205046/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/40912/205046/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11071397-
uc.publication.parentItemId54663-
uc.itemId69025-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:O livro do tempo: escritas e reescritas: teatro greco-latino e sua recepção II
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
figurac_o_es_da_guerra_civil_espanhola_em_duas_releituras_do_mito_de_anti_gona.pdf626.88 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.