Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/40970
Title: | «Um editor já desmascarado ou marcado»: a Livraria Moraes Editora e a censura | Other Titles: | «A publisher already unmasked or marked»: the Livraria Moraes Editora and the censorship | Authors: | Ludovico, Sara | Keywords: | Livraria Moraes Editora;censorship;publishing;Portuguese Estado Novo;book history;Livraria Moraes Editora;censura;edição;Estado Novo;história do livro | Issue Date: | 2016 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Na década de 50 um grupo de católicos delineou um projeto que se queria de “pensamento
e ação”, percorrendo várias etapas e disseminando ideias até à concretização
do seu plano maior: criar uma revista. A aproximação deste grupo a António Alçada
Baptista, que comprara uma antiga livraria, a Moraes, tornaria, anos depois, o sonho de
O Tempo e o Modo possível. Mas foi primeiro no território da Editora Moraes, através do
seu plano editorial, que este grupo de católicos “progressistas” manifestou, com o seu
humanismo interventor, uma nova forma de ação política e artística. Se a identidade da
própria editora se revela à luz do seu catálogo, o impacto cultural revolucionário e socialmente
subversor pode ser medido através do peso da perseguição censória feita às suas
publicações. As palavras dos censores confirmam a difícil posição da Moraes enquanto
editora católica e enquanto “terceira via” no debate de ideias, na segunda metade do
século XX em Portugal. In the 1950s a group of Catholics delineated a project combining “thought and action”, covering various stages and disseminating ideas for the achievement of its ultimate aim: to create a magazine of ideas. This group’s approach to António Alçada Baptista, who was to buy an old bookshop, Moraes, would some years later make the dream come true with the creation of O Tempo e o Modo. But it was in the publishing house Moraes, with its innovative editorial policy, that this group of progressive Catholics created a new form of political and artistic action with their interventionist humanism. If the publisher’s identity was revealed in its catalog, its cultural revolutionary and socially subversive impact can be measured by the weight of the censorial persecution to which its publications were subject. The censors’ comments confirm Moraes difficult position as a Catholic publishing house that became a “third way” in the debate of ideas in the second half of the 20th century in Portugal. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/40970 | ISSN: | 1645-2259 2183-8615 (digital) |
DOI: | 10.14195/1645-2259_16_20 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista de História da Sociedade e da Cultura |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
um_editor_ja_desmascarado_ou_marcado.pdf | 3.49 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.