Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41243
Title: Arte rupestre: imagens científicas: a constituição dialógica da arte paleolítica do Côa
Authors: Xavier, Sandra
Keywords: Rock art;perception;cientific discourses;Portuguese archeology;Côa Valley;Arte rupestre;percepção;discursos científicos;arqueologia portuguesa;Vale do Côa
Issue Date: 2000
Publisher: CIAS - Centro de Investigação em Antropologia e Saúde
Abstract: This article is based on the utilisation of Edward Bruner and Phyllis Gorfain’s notion of dialogic narration to consider the social and political processes behind the discovery of paleolithic petroglyphs in the Côa valley. The discourses about the petroglyphs were constituted within the arqueological community, in relation to discourses previously uttered, and especially in relation to the interpretations of André Leroi-Gourhan. However, they have been also constituted in the relation to alternative stories; for example in opposition to the discourses that date the petroglyphs to recent times. This article gives special attention to the processes of visualization and the construction of scientific images that inform our perception of Côa petroglyphs.
Este artigo recorre à noção de estória dialógica apresentada por Edward Bruner e Phyllis Gorfain para pensar os processos sociais e políticos que se encontram subjacentes à descoberta arqueológica das gravuras paleolíticas do vale do Côa. Procura-se demonstrar como os discursos sobre as gravuras foram produzidos no interior da comunidade arqueológica, em interação com discursos por ela anteriormente elaborados, difundidos e suportados, e, em particular, com os de Leroi- Gourhan, inseridos numa narrativa sobre a história da disciplina que os legitima, e respondem às versões alternativas que se lhes opõem - neste caso, aos discursos dos especialistas em datação absoluta sobre a cronologia pós-paleolítica das gravuras. Conferindo especial atenção aos processos de visualização, este artigo procura também demonstrar como se constituíram as imagens científicas das gravuras do Côa que estruturam a sua de (per si) difícil perceção.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/41243
ISSN: 2182-7982 (digital)
0870-0990
DOI: 10.14195/2182-7982_17_7
Rights: open access
Appears in Collections:Antropologia Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
arte_rupestre.pdf4.12 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.