Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41273
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSilva, Manuel Coelho e-
dc.contributor.authorJerónimo, Joana-
dc.date.accessioned2017-03-28T13:45:08Z
dc.date.accessioned2020-09-15T08:01:53Z-
dc.date.available2017-03-28T13:45:08Z
dc.date.available2020-09-15T08:01:53Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.issn0870-0990-
dc.identifier.issn2182-7982 (digital)-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/41273-
dc.description.abstractBased on the assumption that variation in social pressures can affect physique-related anxiety in exercise participants, the present study compared a sample of trained female dancers with a control group of moderately active female subjects. The group of dancers included 22 subjects from the Dance Company of Aveiro and the Dance School of Lisbon (22.3±1.8 yr) and the control group consisted of 16 students from the University of Coimbra (21.9±1.4 yr). Somatotype was assessed according to Carter and Heath (1990). In addition, data were collected by questionnaires on motives for participating in sports, body-related fears, body-related beliefs, self-concept and body self-esteem. Perception of body image was evaluated using a set of 10 silhouettes. When compared to the control group, dancers showed lower values in endomorphy (p≤0,01) and higher values in ectomorphy (p≤0,01). Results also indicated that dancers tended to be more anxious about their bodies, specially in the dimension interpreted as physical appearance (p≤0,05), and disclosed less satisfied with appetite control (p≤0,05), appearance of breasts (p≤0,05) and teeth (p≤0,05), and vulnerability to the opinions of others (p≤0,01). On the other hand, they seemed to be more satisfied with their artistic talents (p≤0,01) and taste in art and literature (p≤0,05). The top reasons given for participating in dance were “to improve my skills”, “to stay in shape”, and “to learn new skills”. The somatotype attitudinal distance (SAD) between chosen silhouette and determined somatotype assumed lower values among dancers, suggesting greater competence in identification of body image.eng
dc.description.abstractAdmitindo a existência de variações da pressão social que condiciona a ansiedade relativa ao corpo em grupos particulares de prática de actividades físicas, o presente estudo compara um grupo de bailarinas de dança moderna com um grupo de controlo de jovens adultas moderadamente activas. Foram observadas 22 bailarinas (22,3±1,8 anos) da Companhia de Dança de Aveiro e da Escola Superior de Dança de Lisboa e 16 sujeitos do sexo feminino moderadamente activos (21,9±1,4 anos). O protocolo antropométrico incluiu as medidas necessárias à determinação do somatótipo segundo o método de Carter e Heath (1990). Foram aplicados questionários para aceder aos motivos invocados para a prática de actividades desportivas, medos e receios referenciados ao corpo, convicções referenciadas ao corpo, autoconceito e satisfação com o corpo. A percepção da imagem corporal foi acedida através de um conjunto de 10 silhuetas. Comparativamente a um grupo moderadamente activo, as bailarinas apresentam valores significativamente inferiores de endomorfismo (p≤0,01) e superiores de ectomorfismo (p≤0,01), mostram maior receio e medo referenciados ao corpo na dimensão aparência física (p≤0,05), revelam-se menos satisfeitas com o apetite (p≤0,05), com o peito (p≤0,05), com os dentes (p≤0,05) e com a sensibilidade à opinião dos outros (p≤0,0l) e, por outro lado, estão mais satisfeitas com os talentos artísticos (p≤0,01) e gosto artístico e literário (p≤0,05). Os motivos mais pontuados pelas bailarinas para justificar a sua participação são “melhorar as capacidades técnicas”, “manter a forma” e “aprender novas técnicas”, enquanto que para o grupo de controlo são “fazer exercício”, “estar em boa condição física” e “manter a forma”. A distância atitudinal (SAD) entre a silhueta seleccionada como mais próxima da imagem corporal e o somatótipo real é menor para o grupo das bailarinas (p≤0,01), sugerindo melhores competências de identificação da imagem corporal.por
dc.language.isopor-
dc.publisherCIAS - Centro de Investigação em Antropologia e Saúde-
dc.rightsopen access-
dc.subjectSomatotypeeng
dc.subjectbody imageeng
dc.subjectdancerseng
dc.subjectSomatótipopor
dc.subjectimagem corporalpor
dc.subjectbailarinaspor
dc.titleSomatotipologia e imagem corporal em bailarinaspor
dc.typearticle-
uc.publication.collectionAntropologia Portuguesa vol. 18-
uc.publication.firstPage55-
uc.publication.lastPage70-
uc.publication.locationCoimbra-
uc.publication.journalTitleAntropologia Portuguesa-
uc.publication.volume18por
dc.identifier.doi10.14195/2182-7982_18_3-
uc.publication.digCollectionIP-
uc.publication.digCollectionB1-
uc.publication.orderno3-
uc.publication.areaCiências Sociais-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/41273/215210/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/41273/215210/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11226737-
uc.itemId71141-
uc.thumbnail.urihttps://dl.uc.pt/iiif-imgsrv/11226703/dl!3!12!07!92!120792609931057306828698374291445194943-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Antropologia Portuguesa
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
somatotipologia_e_imagem_corporal_em_bailarinas.pdf3.38 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.