Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41290
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAlcoforado, Luís
dc.contributor.authorFerreira, Sónia Mairos
dc.date.accessioned2017-04-05T11:48:53Z
dc.date.accessioned2020-09-08T12:01:57Z-
dc.date.available2017-04-05T11:48:53Z
dc.date.available2020-09-08T12:01:57Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.isbn978-989-26-1325-3
dc.identifier.isbn978-989-26-1326-0 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/41290-
dc.description.abstractThis paper addresses a reflection on the presence of Paulo Freire’s thinking (and teachings) in Coimbra‑Portugal, even before his first visit to the country, after April 25th of 1974 (Portuguese Revolution). Therefore, the paper outlines the first contacts between students and professors of Coimbra University with Paulo Freire’s lessons under the Graal’s dynamics in the early 1970’s. Such dynamics focused in the young catholics’ efforts in order to develop literacy in rural areas of Coimbra. The activities included cultural events and structural support to such communities. Besides the analysis of the educative programs of the Graal, the authors recover memories and meanings of a teacher‑‑participant of this group, at the time a student of Medicine in the University of Coimbra, in order to understand how this educative program was experienced by teachers in relation with the rural communities where literacy efforts took place.eng
dc.description.abstractEste texto propõe uma reflexão sobre a presença de Paulo Freire (e dos seus ensinamentos) em Coimbra‑Portugal, mesmo antes da sua primeira visita ao país, após o 25 de abril de 1974. Para isso, traça um panorama dos primeiros contactos dos estudantes e professores da Universidade de Coimbra com o método Paulo Freire no âmbito das dinâmicas geradas pelo Graal, ainda em príncípios da década de 1970. Essas dinâmicas consistiram fundamentalmente no trabalho de alfabetização realizado por jovens católicas junto a populações rurais da região, trabalho esse que se estendia a ações culturais e ao apoio estrutural a tais comunidades. Para além de uma síntese dos textos preparatórios do programa proposto pelo Graal, os autores do texto recuperam memórias e significações de uma participante nesse programa, na época estudante de Medicina da Universidade de Coimbra, no sentido de perceber como o programa foi vivenciado pelos/as alfabetizadores/as na relação com as comunidades rurais.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/41289por
dc.rightsopen access-
dc.titlePaulo Freire na Universidade de Coimbra: memórias e significações de um tempo de fé e açãopor
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage11-
uc.publication.lastPage29-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1326-0_1-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno1-
uc.publication.areaCiências Sociaispor
uc.publication.bookTitleDiálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/41290/204744/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/41290/204744/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11066501-
uc.publication.parentItemId54669-
uc.itemId68959-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
paulo_freire_na_universidade_de_coimbra.pdf2.21 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.