Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41293
Title: Para uma educação inspirada por Paulo Freire: das tarefas infinitas
Authors: Koning, Marijke
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/41289
Abstract: This text presents the philosophy and action policies of Graal. Maping the history of this organization in Portugal, the author presents the main paths of her encounter – and the encounter of Graal – with Paulo Freire’s pedagogy. In her reflection, Graal is defined as an international group of women motivated by spiritual quest and the construction of a global community of justice and peace. With the ideas of solidarity, justice and peace, this organization was brought to Portugal by Maria de Lourdes Pintassilgo and Teresa Santa Clara Gomes in 1957 and sent the first working groups to Coimbra and Portalegre in 1961. The contact with Paulo Freire’s method, still in the 1960’s, motivated the work with young and adults in order to develop their literacy. The action groups of Graal were constituted by young college students, which voluntary worked with the communities in the summer vacancies. In this sense, the main contributions of Graal to the society lie in the education/ formation of individuals in different areas of activity: young and adults, which learned to read; young (students and others), which acquired/developed their critical thinking; and professors, which could contextualize and put into practice their knowledge, taking into account the real characteristics of the country. In this work with young and adults, the Freire’s philosophy of awareness stands as an essential reference to the educative context of Graal.
O texto dá a conhecer o Graal, em especial a sua filosofia e linhas de ação. Traçando o percurso histórico dessa organização em Portugal, a autora apresenta marcos temporais que mapeiam o encontro (o seu e o do Graal) com a pedagogia de Paulo Freire. Na reflexão proposta, o Graal é definido como um grupo internacional de mulheres motivadas pela procura espiritual e inspiradas em criar uma comunidade global de justiça e de paz. Com os imperativos de solidariedade, justiça e paz, a organização chegou a Portugal em 1957 pelas mãos de Maria de Lourdes Pintassilgo e Teresa Santa Clara Gomes e enviou as primeiras equipas a Coimbra e Portalegre em 1961. O contacto com o método Paulo Freire, ainda na década de 1960, motivou a formação de grupos de trabalho de alfabetização para atuar nas regiões citadas, grupos esses constituídos sobretudo por estudantes universitários/as, que trabalhavam voluntariamente durante as férias de verão. Nesse sentido, são destacados como grandes contributos do Graal à sociedade a formação de pessoas 76 nas mais diferentes esferas de atuação: jovens e adultos/as, que aprenderam a ler; jovens (universitários/as e outros/as), que adquiriram/ alargaram a consciência política e cívica; e professores/as universitários/as, que contextualizaram os seus conhecimentos na realidade concreta do país. Nesse trabalho com adultos/as, a filosofia de conscientização de Paulo Freire constitui uma referência incontornável no contexto educativo do Graal.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/41293
ISBN: 978-989-26-1325-3
978-989-26-1326-0
DOI: 10.14195/978-989-26-1326-0_4
Rights: open access
Appears in Collections:Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil

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