Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41299
Title: A aprendizagem pela conversa na formação de educadores: ecos de um caminho partilhado de aprendizagem, investigação e mudança
Authors: Lopes, Liliana
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/41289
Abstract: This text presents the trajectory of a group of researching‑‑trainers established under the Training of Trainers Course (ToT), an annual course for advanced training of educators involved in social projects supported by the Youth in Action European Programme. The need to systematize preexisting dynamics of reflection and (self) evaluation about the course lead to the integration of an investigative trend among the activities of the group. This investigative trend aimed to analyze what is in the basis of the participants’ non‑‑formal learning processes. Therefore, the conversational learning and the intervision were the intermediating tools of the explicit and intentional integration of the research in the training process of non‑‑formal educators. These tools are embedded in the methodology of participatory action‑‑research, since emphasize fundamental principles of awareness: in the emancipator potential of knowledge production processes and in the transformative potential of the research for the construction of contextualized and useful interpretative frameworks to collaboratively solve common problems. Besides, this methodology enables the authorship of participants in the production of new visions / new knowledge which supports learning in ToT. In this context, the registration of the conversations’ content extended the training/investigative potentials of the group, since the participants were able to use these records to continuously revisit and discuss the issues at stake. Thus, the representations of the participants were being grounded in group productions which articulate all the speeches of a collective of participants‑researchers that were becoming aware of their learning process – and themselves as socio‑‑educational workers.
O texto dá a conhecer a trajetória de um grupo de formadores‑investigadores criado no âmbito do Training of Trainers Course (ToT), um curso anual de formação avançada de educadores intervenientes em projetos sociais suportados pelo Programa Europeu Juventude em Ação. A demanda de se integrar uma vertente investigativa surgiu da necessidade de sistematizar dinâmicas de reflexão e (auto)avaliação preexistentes em torno do curso, no sentido de compreender o que suporta a aprendizagem não‑‑formal dos seus participantes. Dessa forma, a aprendizagem pela conversa e a intervisão colocaram‑‑se como ferramentas mediadoras do processo de integração intencional e explícita da investigação nas dinâmicas formativas dos educadores não‑‑formais. Essas ferramentas inserem‑‑se no contexto da investigação‑‑ação participativa, uma vez que privilegiam princípios fundamentais de uma metodologia de conscientização: no potencial emancipatório dos processos de produção do conhecimento e no potencial transformativo da investigação pela construção de quadros interpretativos contextualizados e úteis para a resolução social de problemas comuns. Além disso, essa metodologia possibilita a todos os participantes autoria na produção de novas visões / novo conhecimento sobre o que suporta a aprendizagem no ToT. Nesse contexto, o registo dos conteúdos, processos e percursos das conversas ampliou as potencialidades formativas/investigativas do grupo, uma vez que os participantes puderam recorrer a esses registos para continuamente revisitar e reproblematizar as questões em jogo. Assim, as representações dos participantes foram sendo alicerçadas em produções grupais onde se articulam todos os discursos, produzidos por um coletivo de participantes‑‑investigadores que foram tomando consciência do seu processo de aprendizagem – e de si, enquanto trabalhadores socioeducativos.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/41299
ISBN: 978-989-26-1325-3
978-989-26-1326-0 (PDF)
DOI: 10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_10
Rights: open access
Appears in Collections:Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil

Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.