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https://hdl.handle.net/10316.2/41301
Title: | Educação, Corpo, Cultura: caminhos possíveis para a Humanização e a Educação de Jovens e Adultos | Authors: | Silva, Maria Cecilia de Paula | Issue Date: | 2017 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/41289 | Abstract: | This paper aims to reflect on the education in the perspective of body and culture as possible ways to humanization in the current days, when life conditions become a concern in the future of humanity. The focus is in the investigation of the possibilities of thinking about education as a political issue and a mean to a social and economic transformation towards a more just and egalitarian society. Meanwhile, the expressive and creative potentials of corporal and cultural expressions may lead to educative practices that enable the human development with aim of emancipation. This is an investigation in the field of educational processes, in the universe of sign and the historical meanings of social, cultural and corporal practices and their discussion in the educational area. It is about a historical enquiry in the present time, in progress, based on the educational fundaments supported by Freire (2000, 2001). The body language is here understood as the most expressive potential of our historical reality and, for this reason, of interest to us. The cultural analysis of the corporal signs through the principles of present times’ history will be held focusing the young body from the outskirts of Salvador/BA (Brazil) and its relation with the historical and social meanings, highlighting the body language, its expressive potential and its relationship with the education for human emancipation. Artigo busca refletir sobre as questões da educação na perspectiva do corpo e da cultura como meios possíveis para a humanização no tempo presente, em que as condições de vida se tornam preocupantes para o futuro da humanidade. O foco está na investigação das possibilidades de se pensar a educação como questão política e meios para a transformação social e econômica para uma sociedade mais justa e igualitária. Neste ínterim, o potencial expressivo e criativo de expressões corporais, culturais e possibilidades de perspectivas educacionais que possam patrocinar o desenvolvimento humano para a emancipação. Trata‑‑se de uma investigação no território dos processos educacionais em si, no universo do signo e dos significados históricos de práticas sociais, culturais, corporais e sua discussão no meio educacional. Constitui uma pesquisa histórica do tempo presente, em andamento, baseada nos princípios da educação defendidos por Freire (2000, 2001). A linguagem corporal é aqui compreendida como o maior potencial expressivo do meio social que pertence a nossa realidade histórica e, por este motivo, nos interessa. A análise cultural dos signos corporais pelos princípios da história do tempo presente será realizada focando o corpo jovem da periferia de Salvador/BA (Brasil) e sua relação com os sentidos e significados históricos sociais e culturais, destacando a linguagem corporal e seu potencial expressivo no tempo presente, advindos da periferia de Salvador/BA e suas relações com uma educação para a emancipação. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/41301 | ISBN: | 978-989-26-1325-3 978-989-26-1326-0 (PDF) |
DOI: | 10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_12 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil |
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