Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41302
Title: Conexões de saberes sobre trabalho: das heranças e dos projetos
Authors: Cunha, Charles
Cunha, Daisy
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/41289
Abstract: This paper aims to present the Project of Teaching, Research and Public Outreach called “Conexões e Saberes sobre Trabalho” (Connections and Knowledge about Labor) based on the Federal University of Minas Gerais (UFMG), particularly the experience‑project Conexões Saúde e Segurança na Mineração (Connections Health and Security in Mining Sector). This project consisted in conducting a series of meetings between workers of the mining sector, managers, technicians and researchers from different disciplinary areas in the Escola Sindical 7 de outubro (Union School 7th of October – Belo Horizonte‑‑MG, Brazil). These meetings have enabled spaces and times of sharing learning in order to extend the look on the causes of accidents and more effective prevention actions. The dialog between academic knowledge and practical knowledge was on the basis of the whole process, which encompassed a cooperative effort towards the increasing power to act where social and epistemological hierarchies did not take place. The Project stands as an heritage of the reported experience by Oddone, Re and Briant in Rédecouvrir l’Expérience Ouvrière (1981), which has coined the notion of Extended Cientific Communities to name the process of sharing learning about labor from the meeting between researchers and metallurgists. Within this context, the social experience of the workers was the starting point of the continuous questioning of scientific heritages. Paulo Freire’s concept of generative themes is also evoked, once all the actions of the reported Project were guided by issues that emerged from the dialogue between different actors, issues that were the product of experiences which deserved a problematizing treatment.
Este texto dá a conhecer ações do Programa de Pesquisa, Ensino e Extensão sediado na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Conexões e Saberes sobre Trabalho, em particular a experiência‑‑projeto Conexões Saúde e Segurança na Mineração. Essa experiência consistiu na condução de um conjunto de encontros entre trabalhadores do setor de mineração, gestores, técnicos e pesquisadores de diferentes áreas disciplinares de universidades na Escola Sindical 7 de Outubro (Belo Horizonte‑MG, Brasil), no sentido de criar espaços e tempos de construção partilhada de conhecimentos que ampliam o olhar sobre causas de acidentes de trabalho e possíveis ações de prevenção mais eficazes. A base desse processo está no diálogo entre saberes acadêmicos e saberes produzidos no e pelo trabalho, no âmbito de uma ação cooperativa sem hierarquias sociais e epistemológicas que promove aprendizagens e aumenta o poder de agir por parte de todos os envolvidos. O Programa assume como herança a experiência reportada por Oddone, Re e Briante em Rédecouvrir l’Expérience Ouvrière (1981), em que se cunhou a noção de Comunidades Científicas Ampliadas para designar o processo de construção partilhada de conhecimentos sobre o trabalho a partir do encontro entre metalúrgicos e pesquisadores. Nesse âmbito, a experiência social dos trabalhadores consiste no ponto de partida para uma (re)interrogação dos patrimônios científicos. Também a noção de temas geradores, de Paulo Freire, é revisitada, no sentido de que as ações da experiência‑‑projeto relatada guiavam‑‑se por assuntos que emergiam do diálogo entre os diferentes intervenientes, produto de experiências vividas e que mereciam tratamento problematizador.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/41302
ISBN: 978-989-26-1325-3
978-989-26-1326-0 (PDF)
DOI: 10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_13
Rights: open access
Appears in Collections:Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
conexoes_de_saberes_sobre_trabalho__das_herancas_e_dos_projetos.pdf1.5 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.