Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/41307
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Teles, Jorge | |
dc.date.accessioned | 2017-04-06T09:15:30Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-08T12:02:00Z | - |
dc.date.available | 2017-04-06T09:15:30Z | |
dc.date.available | 2020-09-08T12:02:00Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1325-3 | |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1326-0 (PDF) | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/41307 | - |
dc.description.abstract | This article aims to reflect on public policy for youth and adult education in Brazil in the first decade of XXI century, from the thought of Paulo Freire. This will be focused two relevant experiences of dialogic instances of construction of public policies: the National Committee for Literacy and Adult Education (CNAEJA) and the Territorial Agenda of Integrated Development of Literacy and Youth and Adult Education. These experiences constitute practice areas of critical awareness and participatory training policies for youth and adult education. As arenas of formulation, monitoring and evaluation of public policies, both experiences point out challenges and possibilities of policies based on the thought of Freire. The lessons awake governments and civil society to the unknown‑‑viable ways in the public policies. | eng |
dc.description.abstract | Este artigo objetiva refletir sobre a política pública de educação de jovens e adultos no Brasil da primeira década do século XXI, a partir do pensamento de Paulo Freire. Para tal, serão enfocadas duas experiências relevantes de instâncias dialógicas de construção de políticas públicas: a Comissão Nacional de Alfabetização e Educação de Jovens e Adultos (CNAEJA) e a Agenda Territorial de Desenvolvimento Integrado de Alfabetização e Educação de Jovens e Adultos. Estas experiências se constituem em espaços de exercício de consciência crítica e de formação participativa de políticas para a educação de jovens e adultos. Como arenas de elaboração, acompanhamento e avaliação de políticas públicas, ambas apontam para os desafios e possibilidades de políticas elaboradas em bases freireanas. Seus ensinamentos provocam os governos e a sociedade civil sobre inéditos viáveis nestas políticas públicas. | por |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | por |
dc.relation.ispartof | http://hdl.handle.net/10316.2/41289 | por |
dc.rights | open access | - |
dc.title | Um olhar Freireano sobre a construção de políticas públicas para EJA: dois exemplos recentes no Brasil | por |
dc.type | bookPart | por |
uc.publication.firstPage | 393 | - |
uc.publication.lastPage | 420 | - |
uc.publication.location | Coimbra | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_18 | - |
uc.publication.digCollection | PB | por |
uc.publication.orderno | 18 | - |
uc.publication.area | Ciências Sociais | por |
uc.publication.bookTitle | Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/41307/204780/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/41307/204780/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/11067385 | - |
uc.publication.parentItemId | 54669 | - |
uc.itemId | 68968 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
um_olhar_freireano_sobre_a_construcao_de_politicas_publicas_para_eja._dois_exemplos_recentes_no_brasil.pdf | 2.24 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.