Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41307
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTeles, Jorge
dc.date.accessioned2017-04-06T09:15:30Z
dc.date.accessioned2020-09-08T12:02:00Z-
dc.date.available2017-04-06T09:15:30Z
dc.date.available2020-09-08T12:02:00Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.isbn978-989-26-1325-3
dc.identifier.isbn978-989-26-1326-0 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/41307-
dc.description.abstractThis article aims to reflect on public policy for youth and adult education in Brazil in the first decade of XXI century, from the thought of Paulo Freire. This will be focused two relevant experiences of dialogic instances of construction of public policies: the National Committee for Literacy and Adult Education (CNAEJA) and the Territorial Agenda of Integrated Development of Literacy and Youth and Adult Education. These experiences constitute practice areas of critical awareness and participatory training policies for youth and adult education. As arenas of formulation, monitoring and evaluation of public policies, both experiences point out challenges and possibilities of policies based on the thought of Freire. The lessons awake governments and civil society to the unknown‑‑viable ways in the public policies.eng
dc.description.abstractEste artigo objetiva refletir sobre a política pública de educação de jovens e adultos no Brasil da primeira década do século XXI, a partir do pensamento de Paulo Freire. Para tal, serão enfocadas duas experiências relevantes de instâncias dialógicas de construção de políticas públicas: a Comissão Nacional de Alfabetização e Educação de Jovens e Adultos (CNAEJA) e a Agenda Territorial de Desenvolvimento Integrado de Alfabetização e Educação de Jovens e Adultos. Estas experiências se constituem em espaços de exercício de consciência crítica e de formação participativa de políticas para a educação de jovens e adultos. Como arenas de elaboração, acompanhamento e avaliação de políticas públicas, ambas apontam para os desafios e possibilidades de políticas elaboradas em bases freireanas. Seus ensinamentos provocam os governos e a sociedade civil sobre inéditos viáveis nestas políticas públicas.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/41289por
dc.rightsopen access-
dc.titleUm olhar Freireano sobre a construção de políticas públicas para EJA: dois exemplos recentes no Brasilpor
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage393-
uc.publication.lastPage420-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_18-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno18-
uc.publication.areaCiências Sociaispor
uc.publication.bookTitleDiálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/41307/204780/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/41307/204780/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11067385-
uc.publication.parentItemId54669-
uc.itemId68968-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
um_olhar_freireano_sobre_a_construcao_de_politicas_publicas_para_eja._dois_exemplos_recentes_no_brasil.pdf2.24 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.