Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41311
Title: Relatos de experiência em Paulo Freire no curso de Pedagogia da Unifimes
Authors: Pereira, Luciene Aparecida Pinto Costa
Pereira, Marcos Vinicius Costa
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/41289
Abstract: This report of Academic Experiences under Freire’s Conceptions is the result of activities developed in the Pedagogy course of Unifimes from Mineiros‑‑GO (Brazil), particularly in the discipline of Supervised Practice I, II and III and the discipline of Psychomotricity, Play and Games in Education. This study aimed to overcome the conservative paradigm and the neoliberal precepts that students are facing today in their academic training. We proposed the reading of works of Freire: Pedagogy of the Oppressed (1987), Pedagogy of Autonomy (1996), Pedagogy of the City (2000), Pedagogy of Hope: Reliving the Pedagogy of the Oppressed (1992), Teachers as Cultural Workers: Letters to who dare teach (1995), The Importance of the Act of Reading (1982), and Pedagogy of Indignation (2000). The work was developed in classes with the future teachers and in the field with coordinators, managers and educators, in Philanthropic Kindergartens and schools from the Municipality of Mineiros‑GO. The activities included inservice training of teachers, “Rua do Lazer – Tarde da Pipa” and practical classes and were theoretically oriented by the historical‑‑dialectical‑‑materialism – because we believe that, to understand Paulo Freire’s works, this is the appropriate approach, once this orientation meets the position that the author took when used the concept of class, abandoning the concept of nation.
Este relato de Experiências Acadêmicas na Concepção Freireana, é resultado do trabalho desenvolvido no Curso de Pedagogia da Unifimes da cidade de Mineiros‑‑GO (Brasil), desde 2013 nas disciplinas de Estágio Supervisionado I, II e II e na disciplina de Psicomotricidade, Brincadeiras e Jogos na Educação. O trabalho teve como objetivo superar o paradigma conservador e os preceitos neoliberais que os graduandos vêm enfrentando na sua formação acadêmica. Propusemos trabalhar as obras de Freire: Pedagogia do Oprimido (1987), Pedagogia da Autonomia (1996), A educação na cidade (2000), Pedagogia da esperança: um reencontro com Pedagogia do oprimido (1992), Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar (1995), A importância do ato de ler (1982) e Pedagogia da indignação (2000). O trabalho em sala de aula com os estagiários e em campo com os coordenadores, gestores e educadores nas Creches Filantrópicas e nas escolas da Rede Municipal de Ensino da cidade de Mineiros‑‑GO, nos quais foram trabalhadas Formação Continuada, Rua do Lazer – Tarde da Pipa e aulas de regências, teve como orientação teórica o materialismo‑‑histórico‑‑dialético, porque compreendemos que para entender as obras de Paulo Freire esta orientação vem ao encontro da própria postura que o autor assumiu quando utilizou o conceito de classe, abandonando o conceito de nação.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/41311
ISBN: 978-989-26-1325-3
978-989-26-1326-0 (PDF)
DOI: 10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_22
Rights: open access
Appears in Collections:Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil

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