Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41312
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAraújo, Marluce Freire Lima de
dc.contributor.authorBatista, Juliana Andréa Oliveira
dc.contributor.authorBeltrão, Selma Lúcia Lira
dc.date.accessioned2017-04-06T09:36:36Z
dc.date.accessioned2020-09-08T12:02:01Z-
dc.date.available2017-04-06T09:36:36Z
dc.date.available2020-09-08T12:02:01Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.isbn978-989-26-1325-3
dc.identifier.isbn978-989-26-1326-0 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/41312-
dc.description.abstractThis paper aims to share the experience of training mediators to use Small Libraries offered by Embrapa, an initiative which takes place in the citizenship territories of Brazilian semi‑‑arid regions as part of the Brasil sem Miséria Plan (PBSM ‑‑ Brazil Without Extreme Poverty Plan). The project of the Small Libraries is a governmental initiative wich aims to foster reading habits among people of rural areas and, also, to promote their productive inclusion by offering customized technological information written in simple and easy‑‑to‑‑follow language and style along with ludic resources – all available in booklets, books and audiovisual materials. The project was designed for public and private rural schools, agrotechnical colleges and rural communities, because it comprises themes and easy‑‑to‑‑apply and low‑‑cost technologies that may contribute to the achievement of sustainable agricultural practices, food safety and quality of life in rural areas. The methodology applied resulted from pilot experiences carried out in the Federal District of Brazil and workshops that took place in the PBSM territories. The methodology is based on qualitative research by collecting life stories. Data were collected through assessment documents applied after each training course, which included numeric results and participants’ reports. We conclude that training courses have been fulfilling the expectations not only of the Embrapa, but mainly of each participant, which is a potential multiplier of the methodology.eng
dc.description.abstractEste trabalho objetiva socializar a experiência de capacitação de mediadores no uso das Minibibliotecas da Embrapa, ação realizada nos territórios da cidadania do Semiárido brasileiro, no âmbito do Plano Brasil Sem Miséria (PBSM). O projeto Minibibliotecas é uma iniciativa governamental cujo objetivo principal é estimular a prática de leitura e a inclusão produtiva no meio rural, mediante a disponibilização de informações tecnológicas, personalizadas, em linguagem e estilo simples, acessível, com recursos lúdicos, editadas em cartilhas, livros e materiais audiovisuais. Foi idealizada para escolas públicas e privadas do meio rural, escolas agrotécnicas e comunidades rurais, pela identificação de temas e tecnologias de fácil aplicação e baixo custo, capazes de contribuir com as práticas agrícolas sustentáveis, a segurança alimentar e a qualidade de vida no campo. A construção da metodologia dessa ação resultou de experiências piloto no Distrito Federal e, posteriormente, de oficinas realizadas nos territórios do PBSM. A base da metodologia é a pesquisa qualitativa, mediada pelas histórias de vida. Os dados resultaram da aplicação de instrumento de avaliação após cada capacitação, com resultados numéricos e depoimentos destacados pelos participantes. Consideramos que as capacitações têm atendido as expectativas da Embrapa e principalmente de cada participante, potencial multiplicador da metodologia.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/41289por
dc.rightsopen access-
dc.titleCapacitação de mediadores no uso do acervo das Minibibliotecas da Embrapa no âmbito dos Territórios da Cidadania no semiárido brasileiropor
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage511-
uc.publication.lastPage534-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_23-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno23-
uc.publication.areaCiências Sociaispor
uc.publication.bookTitleDiálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/41312/204804/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/41312/204804/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11067933-
uc.publication.parentItemId54669-
uc.itemId68974-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.