Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41320
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dc.contributor.authorAraújo, Marta Maria de
dc.contributor.authorAlcoforado, Luís
dc.date.accessioned2017-04-06T10:13:09Z
dc.date.accessioned2020-09-08T12:02:04Z-
dc.date.available2017-04-06T10:13:09Z
dc.date.available2020-09-08T12:02:04Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.isbn978-989-26-1325-3
dc.identifier.isbn978-989-26-1326-0 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/41320-
dc.description.abstractThis text presents a historical approach to youth and adult education campaigns made official in the twentieth century in Portugal and Brazil, and particularly in Rio Grande do Norte state. In focus are the experiences promoted by the Campanha Nacional de Educação de Adultos (National Campaign of Adult Education) (1952‑‑1956), in Portugal, by the Campanha de Educação de Adultos (Campaign of Adult Education), based on the Plano de Ensino Supletivo (Supplementary Plan of Education) (1947‑‑1963), in Brazil, and by the “40 hours” of Angicos, in Rio Grande do Norte – Brazil. Taking into account a corpus of interviews, population registers, educational legislation and reports, such experiences are analyzed in the light of their pedagogical principles and of the economic, cultural, social and political constraints that shaped them. In this context, the discussion emphasizes Paulo Freire’s ideas that critically dialogued with existing educational principles, mainly those which attributed to people passive roles in the literacy process. Still in this scope, the paper highlight Freire’s role in the construction of a view that frame the students as subjects of their own process of learning, drawing attention to the conscientizing and transforming function of literacy.eng
dc.description.abstractO texto realiza uma abordagem histórica de campanhas de educação de jovens e adultos oficializados no século XX em Portugal e no Brasil e, em particular, no estado do Rio Grande do Norte. Em análise, são relidas as experiências promovidas pela Campanha Nacional de Educação de Adultos (1952‑‑1956), em Portugal, pela Campanha de Educação de Adultos com base no Plano de Ensino Supletivo (1947‑‑1963), no Brasil, e as “40 horas” de Angicos, no estado do Rio Grande do Norte – Brasil. Com base em um corpus constituído de entrevista, censos populacionais, legislação educacional e relatos, as referidas experiências são analisadas à luz dos seus fundamentos pedagógicos e dos condicionamentos econômicos, culturais, sociais e políticos que as enformaram. Nesse âmbito, são destacadas ideias de Paulo Freire que dialogaram criticamente com fundamentos pedagógicos vigentes, particularmente aqueles que atribuíam ao povo papéis passivos no processo de alfabetização. Ainda nesse âmbito, o texto ressalta o papel de Freire na construção de uma perspectiva que torna o alfabetizando sujeito do seu processo educativo, singularizando a função conscientizadora e transformadora da alfabetização.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/41289por
dc.rightsopen access-
dc.titleCampanhas de educação de adultos no Brasil, em Portugal e no Rio Grande Do Norte e os seus princípios educativos (Século XX)por
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage683-
uc.publication.lastPage699-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_31-
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno31-
uc.publication.areaCiências Sociaispor
uc.publication.bookTitleDiálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil-
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