Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/41321
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Vieira, Cristina C. | |
dc.contributor.author | Nunes, Maria Teresa Alvarez | |
dc.contributor.author | Ferro, Maria Jorge | |
dc.date.accessioned | 2017-04-06T10:56:00Z | |
dc.date.accessioned | 2020-09-08T12:02:04Z | - |
dc.date.available | 2017-04-06T10:56:00Z | |
dc.date.available | 2020-09-08T12:02:04Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1325-3 | |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1326-0 (PDF) | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/41321 | - |
dc.description.abstract | In this chapter it is our intention to discuss the role of education, considered in a broad sense, in promoting critical awareness of the learner, but also of those who teach, no matter the context under analysis, about the appropriation of knowledge related to gender, mostly based on stereotypes that restrict self‑determination of each person in their decisions and life paths. Such reflection results from continuing education experiences of teachers on issues related to gender, education and citizenship, in the Faculty of Psychology and Sciences of Education, University of Coimbra, Portugal, for a two‑‑year period, involving seven courses and about 100 participants. | eng |
dc.description.abstract | Neste capítulo pretende‑‑se discutir o papel da educação, considerada em sentido lato, na promoção da consciência crítica de quem aprende, mas também de quem ensina, seja qual for o contexto em análise, a respeito das aprendizagens de género, na sua maioria assentes em estereótipos que restringem a auto‑‑determinação de cada pessoa nas suas escolhas e trajetos de vida. A reflexão apresentada resulta de experiências de formação contínua de docentes sobre as temáticas de género, educação e cidadania, na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, Portugal, durante um período de dois anos, tendo envolvido sete cursos e cerca de 100 participantes. | por |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | por |
dc.relation.ispartof | http://hdl.handle.net/10316.2/41289 | por |
dc.rights | open access | - |
dc.title | Questões de género e cidadania: reflexões breves sobre o poder emancipatório da educação | por |
dc.type | bookPart | por |
uc.publication.firstPage | 701 | - |
uc.publication.lastPage | 716 | - |
uc.publication.location | Coimbra | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978‑ 989‑ 26‑ 1326-0_32 | - |
uc.publication.digCollection | PB | por |
uc.publication.orderno | 32 | - |
uc.publication.area | Ciências Sociais | por |
uc.publication.bookTitle | Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/41321/204844/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/41321/204844/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/11068749 | - |
uc.publication.parentItemId | 54669 | - |
uc.itemId | 68984 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | Diálogos Freireanos: a educação e formação de jovens e adultos em Portugal e no Brasil |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
questoes_de_genero_e_cidadania._reflexoes_breves_sobre_o_poder_emancipatorio_da_educacao.pdf | 2.18 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.