Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41354
Title: Entre textões e escritões: a narrativa projetada
Other Titles: Between textons and scriptons: the projected narrative
Authors: Maduro, Daniela
Keywords: Narrative;ergodic effort;imaginative effort;interactivity;La Disparue;The Stanley Parable;Narrativa;esforço ergódico;esforço imaginativo;interatividade;La Disparue;The Stanley Parable
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/41340
Abstract: Due to the possibility of instantaneous communication and publication, the role of the reader and the role of the author can be easily interchanged. In the case of electronic literature, this transference has been widely explored through an extension of reader’s functions. Interactivity, because it demands a focus on the assemblage and exploration of the text, is frequently considered as an obstacle to the production of a narrative. This happens because narrative is often seen as dependent on a coherent sequence of events in line with a closure. Interactive texts, which often explore randomness and multilinearity, seem to undermine this notion of narrative. Throughout this article, I intend to analyze how new media have impacted our notions of “reader”, “author”, and “text” and explore the possibility of coming across a projected narrative somehow located between textons and scriptons. In order to do that, I will analyze works which are fundamentally interactive and demand the reader to undertake several functions in order to read and understand a text.
Dada a possibilidade de comunicação e publicação instantâneas, o papel do leitor pode ser hoje facilmente substituído pelo papel do autor. No caso da literatura eletrónica, esta transferência de papéis tem vindo a ser intensamente explorada através da ampliação das funções do leitor. A interatividade, porque exige que o leitor permaneça concentrado na montagem e exploração do texto, é frequentemente considerada como um obstáculo à produção de uma narrativa. Esta é vista como dependente de uma sequência coerente de eventos pautada por um desfecho. Porém, os textos interativos, frequentemente focados na exploração da multilinearidade e aleatoriedade, parecem contrariar essa noção de narrativa. Neste artigo, pretendo referir-me ao impacto do meio digital nas noções de “leitor”, “autor” e “texto” e explorar a possibilidade de o leitor encontrar uma narrativa projetada entre textões e escritões. Para tal, analisarei obras fundamentalmente interativas, que exigem que o leitor assuma diferentes funções para ler e compreender o texto.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/41354
ISBN: 978-989-26-1323-9
978-989-26-1324-6 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-1324-6_13
Rights: open access
Appears in Collections:Narrativa e Media: géneros, figuras e contextos

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