Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/41479
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Strieder, Roque | - |
dc.contributor.author | Moraz, Andreia de Andrade | - |
dc.date.accessioned | 2017-04-27T14:37:27Z | |
dc.date.accessioned | 2020-10-06T15:29:07Z | - |
dc.date.available | 2017-04-27T14:37:27Z | |
dc.date.available | 2020-10-06T15:29:07Z | - |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.issn | 0870‑418X | - |
dc.identifier.issn | 1647-8614 (PDF) | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/41479 | - |
dc.description.abstract | La especie humana evolucionó inmersa en la naturaleza, herramientas técnicas y lenguajes. La interacción cooperativa y conflictiva entre los ingredientes de esta coevolución era siempre extremadamente compleja. Por lo tanto, el objetivo del estudio es una búsqueda en los marcos teóricos, es: comprobar las posibilidades e implicaciones epistemológicas del pensamiento para construir una nueva arquitectura involucrando alumno, aparte de los aprendices humanos, tecnologías digitales y otros elementos no humanos presente en la biosfera. Llegamos a la conclusión de que las TIC se puede aprovechar los recursos de contacto admirables , relación interhumana , relación con la biodiversidad y el medio ambiente, para su paso mentir posibilidades inéditas de la expansión efectiva de la sensibilidad hacia la consolidación del diseño de la humanidad y un planeta habitable; también que los entornos escolares reconocen la profunda división creada por las tecnologías digitales para entender la posible colaboración en estrecha asociación con los ecosistemas interactivos. | spa |
dc.description.abstract | A espécie humana evoluiu imersa em natureza, instrumentos técnicos e linguagens. A interação cooperativa e conflitiva dos ingredientes dessa coevolução foi sempre sumamente complexa. A expansão científico-tecnológica da atualidade aumenta significativamente essa complexidade. Diante disso, o objetivo do estudo, uma buscagem em referenciais teóricos, é verificar possibilidades e implicações epistemológicas de pensar a construção de uma nova arquitetura aprendente, envolvendo, além dos humanos aprendentes, as tecnologias digitais e os demais elementos não humanos presentes na biosfera. Concluímos que as TIC (Tecnologias da Informação e Comunicação) potencializadas podem ser admiráveis recursos de contato, relacionamento inter-humano, relacionamento para com a biodiversidade e o meio ambiente, pois em seu bojo residem chances inéditas de ampliação efetiva da sensibilidade rumo à consolidação do projeto de humanidade e de um planeta habitável; também que os ambientes escolares reconheçam a profunda cisão criada pelas tecnologias digitais para compreenderem a colaboração possível em estreita associação com os ecossistemas interativos. | por |
dc.description.abstract | Mankind evolved immersed in nature, technical instruments and languages. The cooperative and conflictive interaction of the ingredients of this co-evolution was always extremely complex. Today, the scientific-technological expansion, increases significantly this complexity. Therefore, the objective of the study, a search on theoretical references, is to verify possibilities and epistemological implications of thinking about the construction of a new learner architecture involving learner humans, digital technologies and the other non-human elements that are present in the biosphere. We concluded that the potentialized ICT (information and communication technologies) can be admirable resources of contact, inter-human relationship, relationship to biodiversity and the environment, because they comprise unprecedented chances of effective expansion of sensibility towards the consolidation of the humanity project and a habitable planet; also the school environments recognize the deep split created by the digital technologies for them to understand the possible collaboration in very close association with the interactive ecosystems. | eng |
dc.language.iso | por | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | - |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | educación | - |
dc.subject | tecnologías | - |
dc.subject | colaboración | - |
dc.subject | education | eng |
dc.subject | technologies | eng |
dc.subject | collaboration | eng |
dc.subject | educação | por |
dc.subject | tecnologias | por |
dc.subject | colaboração | por |
dc.title | Tecnologias: nosso exoesqueleto e um sonho educativo colaborativo | por |
dc.title.alternative | Technologies: our exoskeleton and a collaborative educational dream | por |
dc.title.alternative | Tecnología: nuestro exoesqueleto y uno sueño de educación colaborativa | por |
dc.type | article | - |
uc.publication.collection | Revista Portuguesa de Pedagogia 50-2 | - |
uc.publication.firstPage | 27 | - |
uc.publication.issue | 2 | - |
uc.publication.lastPage | 40 | - |
uc.publication.location | Coimbra | - |
uc.publication.journalTitle | Revista Portuguesa de Pedagogia | - |
uc.publication.volume | 50 | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/1647-8614_50-2_2 | - |
uc.publication.orderno | 2 | - |
uc.publication.area | Ciências Sociais | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/41479/275063/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/41479/275063/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/12324043 | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tecnologias._nosso_exoesqueleto_e_um_sonho_educativo.pdf | 758.27 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.