Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/41683
Title: The Portuguese administrative elite, 1851-1910
Other Titles: A elite administrativa portuguesa, 1851-1910
Authors: Almeida, Pedro Tavares de
Issue Date: 2005
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: O objectivo deste artigo é analisar a composição e os padrões de recrutamento do núcleo central da elite administrativa, os directores- -gerais, bem como as relações entre burocracia e política, desde os começos da Regeneração (1851) até ao colapso da Monarquia (1910). O cargo de director-geral era considerado de "confiança política", podendo ser preenchido por indivíduos exteriores ao funcionalismo público, e a nomeação e demissão dos seus titulares dependia exclusivamente da vontade ministerial. Todavia, a maioria dos directores-gerais eram burocratas experientes, com uma sólida carreira ao serviço do Estado, e permaneciam em funções durante longos períodos, independentemente das mudanças de governo. Por outras palavras, a Alta Administração tornou-se relativamente imune à política partidária. Em virtude da sua prática profissional e longo tempo de serviço, os directores-gerais eram geralmente especialistas altamente qualificados, combinando aptidões técnicas e conhecimento directo da engrenagem da burocracia do Estado. Movendo-se nos bastidores do poder, desempenhavam um papel activo (quando não decisivo) na elaboração e execução das políticas governamentais. No que diz respeito ao seu perfil social, os directores-gerais formavam um grupo coeso e homogéneo, predominantemente oriundo da classe média urbana, com elevadas credenciais académicas, e recrutado na faixa etária dos 40-50 anos.
The aim of this article is to examine the composition and patterns of recruitment of the ministries'directors-general, as well as to assess the interconnections between bureaucracy and politics, from the beginnings of Regeneração (1851) until the breakdown of Monarchy (1910). The post of director-general was considered one of "political trust", that might be filled by individuals from outside the civil service, and the selection and de-selection of officeholders depended exclusively on the ministers' will. Nonetheless, most directors-general were experienced bureaucrats, boasting a steady career as civil servants, and remained in office for long terms, regardless of ministerial discontinuities. In other words, High Admnistration became relatively immune to party-driven politics. Due to their professional background and lengthy tenure, directors-general were usually highly skilled specialists, combining technical expertise and practical knowledge of the wheels of state bureaucracy. Hence, they were often influential actors in policy-making, playing an active (and sometimes decisive) part behind the scenes, in both designing and implementing government policies. As regards their social profile, directors-general formed a cohesive and homogeneous elite group: being predominantly drawn from urban middle class milieus, highly educated, and appointed to office in their forties.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/41683
ISSN: 0870-0958
2183-8925 (digital)
DOI: 10.14195/2183-8925_26_14
Rights: open access
Appears in Collections:Revista de História das Ideias

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
the_portuguese_administrative_elite.pdf9.02 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.