Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/42129
Title: A transformação do espaço funerário no ocidente entre os séculos iv e vi. Ambiguidades e loci sepulturae em espaços rurais do sul da Lusitânia: o caso dos templos
Other Titles: Funerary areas transformations in the in the west between IVth and VIth centuries. Ambiguities and loci sepulturae in south Lusitania rural spaces: the temples case
Authors: Bernardes, João Pedro
Keywords: Late antiquity;rural temples;burial areas;Christianization;Antiguidade Tardia;templos rurais;áreas sepulcrais;Cristianização
Issue Date: 2017
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Journal: http://hdl.handle.net/10316.2/41859
Abstract: After the care concerning the locus sepulturae, testified by epigraphy or imperial classic literature, there is, from the fourth century, a profound change in the organization and arrangement of many necropolis and burial spaces. This change resulted from the gradual decay of organizational structures, but also the emergence and affirmation of a new way of seeing the world within the framework of a new mental and religious universe. From the archaeological viewpoint, there are new and different realities with the topography and with the sepulchral deposition, both in urban and in rural areas, and that are symptom of religious conceptions from after‑‑life in transition; but they are also evidence of mutation of powers and even a certain vagueness and deregulation of ars moriendi, typical of a period of great religious and mental conflicts. The observation of the transition of some sepulchral spaces in rural areas of Hispania, the behavior of pagan religious spaces in its relation to the Christian loci sepulturae or the discussion of its potential contents and meanings in a world of many ambiguities and anxieties, are the main topics of this text. It is argued that, unlike a Christianization of rural temples of the Roman villae in the 5th and 6th centuries, and their conversion into Christian churches, what actually happens is an appropriation those loci sacer for the deposition of the dead Christians, at a time when the theologians and the Church hierarchy devalued and have not set requirements for sepulchral areas and burial rituals of the followers of Christ.
Após os cuidados tidos com os locus sepulturae, comprovados por dados epigráficos e pela literatura clássica de época imperial, uma profunda alteração na organização de muitas necrópoles e espaços de enterramento surge a partir do século quarto. Esta mudança resulta da gradual decadência dos modelos de gestão imperiais, mas também da afirmação de uma nova perspetiva de entendimento do universo mental e religioso. Do ponto de vista arqueológico, agora existem novas realidades na deposição sepulcral e na topografia funerária, quer em áreas urbanas, quer rurais, que são sintomas de novas conceções religiosas no mundo como a vida além-túmulo é concebida. Contudo, também evidenciam mudanças nos poderes e formas de gestão social, e mesmo na desregulação da ars moriendi, típica de um momento de grandes conflitos religiosos e mentais. A transição observada em certos espaços sepulcrais na Hispania, o comportamento de práticas funerárias pagãs na sua relação com os loci sepulturae cristãos ou a discussão sobre os seus conteúdos e significados em época de grandes ambiguidades e temores, são os principais temas tratados no presente estudo. Argumenta-se que, ao invés de uma cristianização de templos rurais no século v ou vi e sua conversão para igrejas cristãs, o que ocorre é a apropriação destes loci sacer para a deposição funerária cristã, num tempo em que os teólogos e a hierarquia da Igreja desvalorizavam e não punham constrangimentos aos rituais de deposição funerária dos seguidores de Cristo.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/42129
ISBN: 978-989-26-1352-9
978-989-26-1353-6 (PDF)
DOI: 10.14195/978-989-26-1353-6_15
Rights: open access
Appears in Collections:Arqueologia da transição: entre o mundo romano e a Idade Média

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