Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/42326
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBen‑Porat, Ziva-
dc.date.accessioned2017-07-18T10:36:36Z-
dc.date.accessioned2020-09-06T11:36:59Z-
dc.date.available2017-07-18T10:36:36Z-
dc.date.available2020-09-06T11:36:59Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.isbn978-989-26-1308-6 (PDF)-
dc.identifier.isbn978-989-26-1307-9-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/42326-
dc.description.abstractIn this paper I apply Ramalho Santos’s re‑definition of Pessoa’s “poetic interruption” as the interference of the political/cultural in the representation of a poetic vision to a study of place concepts and real places. I translate her linking of “poetic interruption” with use of language to cognitive activation of linguistic concepts that might be external to a poem’s original vision, and demonstrate such processes by analyzing a number of translations, explications and interpretations of a modernist Hebrew poem. I show how an image designed to evoke moods rather than represent a “real” geographical entity might be interpreted, under the cognitive impact of such interference, as a “mimetic” representation.eng
dc.description.abstractO artigo aplica a redefinição de Maria Irene Ramalho Santos do conceito de “interrupção poética” de Fernando Pessoa, ou seja, a interferência do político/cultural na representação de uma visão poética, ao estudo do conceito de lugar e do próprio lugar. Transponho a sua ligação entre a “interrupção poética” e os usos da linguagem para a ativação cognitiva de conceitos linguísticos, eventualmente exteriores à visão original do poema, e demonstro o funcionamento do processo a partir da análise de várias traduções, explicações e interpretações de um poema modernista hebraico. Mostro também em que medida uma imagem que se destina a evocar um determinado estado de espírito e não a representar uma entidade geográfica precisa pode ser interpretada, sob o impacto cognitivo de tal interferência, como uma representação “mimética”.por
dc.language.isoeng-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/42307por
dc.rightsopen access-
dc.subjectPoetic interruptioneng
dc.subjectconcepts and representations of placeeng
dc.subjectmimetic representationeng
dc.subjectmodernist Hebrew poetryeng
dc.subjectInterrupção poéticapor
dc.subjectconceitos e representações do lugarpor
dc.subjectrepresentação miméticapor
dc.subjectpoesia modernista hebraicapor
dc.titlePlace concepts as poetic interruptionspor
dc.typebookPartpor
uc.publication.locationCoimbrapor
uc.publication.volume1por
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1308-6_16-
uc.publication.sectionEstudos Comparados / Comparative Studiespor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno16-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleThe Edge of one of many circles: homenagem a Irene Ramalho Santos-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/42326/203069/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/42326/203069/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11046692-
uc.publication.parentItemId54691-
uc.itemId68621-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:The Edge of one of many circles: homenagem a Irene Ramalho Santos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
place_concepts_as_poetic_interruptions.pdf276.5 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.