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https://hdl.handle.net/10316.2/42336
DC Field | Value | Language |
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dc.contributor.author | Alonso, Claudia Pazos | - |
dc.date.accessioned | 2017-07-18T12:59:11Z | - |
dc.date.accessioned | 2020-09-06T11:37:01Z | - |
dc.date.available | 2017-07-18T12:59:11Z | - |
dc.date.available | 2020-09-06T11:37:01Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1308-6 (PDF) | - |
dc.identifier.isbn | 978-989-26-1307-9 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316.2/42336 | - |
dc.description.abstract | This paper tackles Ana Luisa Amaral’s only play to date, the tragedy Próspero Morreu (2011), and discusses its intertextual engagement and revision of Shakespeare’s play, The Tempest in the context of post-imperial Portugal. It examines how three Shakespearean characters (Caliban, Ariel and Prospero) are re-signified for a 21st-century audience. It furthermore considers how the figuration of absent mothers in Shakespeare’s original is updated through the reinvention of tradition, by staging the iconic Penelope as a more complex character than its original myth allowed. Ultimately it will be argued that, through the ongoing conflicting tensions between fate and freedom featured in this play, A Amaral interrogates two of the most ongoing pressing issues in contemporary Portuguese society, those of race and gender. | eng |
dc.description.abstract | Este artigo debruça-se sobre Próspero Morreu, a única obra teatral publicada por Ana Luísa Amaral até agora, e avalia o significado do seu diálogo intertextual com a peça de Shakespeare, A Tempestade, no contexto de um Portugal pós-imperial, examinando como três das personagens de Shakespeare (Caliban, Ariel e Prospero) são “traduzidas” para um público contemporâneo. Além disso, indaga como a ausência de mães na peça original é atualizada através de uma reinvenção da tradição, com a recriação de Penélope como uma personagem bem mais complexa do que parecia ser na sua figuração mítica inicial. Em última análise, argumentar-se-á que, através das tensões e conflitos entre o fado e a liberdade presentes nesta tragédia, Amaral problematiza dois temas incontornáveis no âmbito da sociedade portuguesa contemporânea, nomeadamente a raça e o género. | por |
dc.language.iso | eng | - |
dc.publisher | Imprensa da Universidade de Coimbra | por |
dc.relation.ispartof | http://hdl.handle.net/10316.2/42307 | por |
dc.rights | open access | - |
dc.subject | gender | eng |
dc.subject | race | eng |
dc.subject | modern tragedy | eng |
dc.subject | The Tempest | eng |
dc.subject | feminist rewriting | eng |
dc.subject | género | por |
dc.subject | raça | por |
dc.subject | tragédia moderna | por |
dc.subject | A Tempestade | por |
dc.subject | reescrita feminista | por |
dc.title | Post-imperial re-imaginings: gender and ethnicity in Próspero Morreu by Ana Luísa Amaral | por |
dc.type | bookPart | por |
uc.publication.location | Coimbra | por |
dc.identifier.doi | 10.14195/978-989-26-1308-6_25 | - |
uc.publication.section | Poética / Poetics | por |
uc.publication.digCollection | PB | por |
uc.publication.orderno | 25 | - |
uc.publication.area | Artes e Humanidades | por |
uc.publication.bookTitle | The Edge of one of many circles: homenagem a Irene Ramalho Santos | - |
uc.publication.manifest | https://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/42336/203109/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/42336/203109/manifest | - |
uc.publication.thumbnail | https://dl.uc.pt/retrieve/11047301 | - |
uc.publication.parentItemId | 54691 | - |
uc.itemId | 68631 | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.grantfulltext | open | - |
Appears in Collections: | The Edge of one of many circles: homenagem a Irene Ramalho Santos |
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