Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/42752
Title: Livros e bibliotecas: encontros (in)dispensáveis no processo de aprendizagem?
Authors: Alarcão, Madalena
Keywords: Libraries;Books;Higher Education;Teaching-learning process;Bibliotecas;Livros;Ensino Superior;Processo de ensino-aprendizagem
Issue Date: 2016
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: This article focuses on the relevance of books, and reflexive reading, for the learning process and the excellence of university students. We raise some questions about how the University can stimulate ways of learning in which students feel the need to read books and attend libraries. Although the teaching staff can be an important role model for students, librarians, being “information curators” and “procedure advisors”, play a very important role in promoting some courses about how to use bibliographic databases and know the scientific writing style.
O presente artigo foca-se na importância dos livros, e de uma leitura reflexiva, no processo de aprendizagem e na qualidade da formação do estudante universitário. Interroga-se sobre como pode a Universidade estimular caminhos de aprendizagem em que os estudantes sentem necessidade de ler livros e de frequentar bibliotecas. Se os docentes podem, nesta matéria, ser importantes modeladores do comportamento dos estudantes, também os bibliotecários, enquanto “curadores de informação” e “conselheiros de procedimentos” têm um papel muito relevante na promoção de sessões de consulta de bases de dados e utilização de sistemas de referenciação e escrita científica.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/42752
ISSN: 1647-8436
DOI: 10.14195/1647-8436_46_47_5
Rights: open access
Appears in Collections:Boletim da Biblioteca da Universidade de Coimbra

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
livros_e_bibliotecas.pdf108.74 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.