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https://hdl.handle.net/10316.2/42846
Title: | A rejeição da filosofia política em Isaac Abravanel | Other Titles: | The rejection of political philosophy by Isaac Abravanel | Authors: | Abranches, André | Keywords: | Isaac Abravanel;Moses Maimonides;Al-Farabi;St. Thomas Aquinas;Plato;Aristotle;Political Philosophy;Political Science;Divine Revelation;Law;Isaac Abravanel;Moïse Maïmonide;Al-Farabi;saint Thomas d’Aquin;Platon;Aristote;la Philosophie Politique;la Science Politique;la Révélation Divine;la Loi;Isaac Abravanel;Moisés Maimónides;Al-Farabi;São Tomás de Aquino;Platão;Aristóteles;Filosofia Política;Ciência Política;Revelação Divina;Lei | Issue Date: | 2016 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Para Isaac Abravanel (1437 -1508), a questão da rejeição da filosofia política está contida na questão mais específica da rejeição condicional da filosofia racionalista do judaísmo medieval. Na época do pensador português, que corresponde sensivelmente ao fim do período medieval e começo do Humanismo, essa filosofia era ortodoxia. Assumia a piedosa tarefa de defender a lei judaica. A rejeição operada por Abravanel assume -se como a rejeição condicional da filosofia racionalista enquanto defesa da Lei. Como a negação, em nome da verdadeira ortodoxia, dessa filosofia enquanto defesa legítima da ortodoxia judaica. Foi com o propósito de compreender por que é que o nosso autor rejeita a filosofia política, um assunto na verdade útil para aprofundar as clássicas questões da defesa e crítica da filosofia, que me debrucei sobre a sua obra. Pour Isaac Abravanel (1437-1508), le sujet du rejet de la philosophie politique se retrouve dans le sujet plus spécifique du rejet conditionnel de la philosophie racionaliste du judaïsme médiéval. À l’époque du penseur portugais, qui correspond à la fin du Moyen Âge et au début de l’Humanisme, cette philosophie représentait l’orthodoxie. Abravanel a pris sur lui-même la mission de défendre la loi juive, raison pour laquelle le rejet opéré par Abravanel s’affirme comme un rejet conditionnel de la philosophie racionaliste pour défendre cette loi – comme une légitime défense de l’orthodoxie juive. Afin de comprendre les raisons qui soutiennent de rejet de Abravanel pour la philosophie politique, j’ai procédé à l’analyse de son oeuvre, exercice utile pour approfondir les questions classiques de la défense de la philosophie et de sa critique. For Isaac Abravanel (1437 -1508), the subject of the rejection of political philosophy is contained in the more specific subject of the conditional rejection of medieval Judaism’s rationalist philosophy. At the time of the Portuguese thinker, which corresponds to the late medieval Era and beginning of Humanism, this philosophy was orthodoxy. It took upon itself the pious task of defending the Jewish law. The rejection operated by Abravanel asserts itself as the conditional rejection of rationalist philosophy as a form of defense of the Law. It is a denial, on behalf of the true orthodoxy, of this philosophy as legitimate defense of Jewish orthodoxy. In order to understand why Abravanel rejects political philosophy, a subject that turned out to be useful to deepen the classical questions of the defense and criticism of philosophy, I thus turned my attention to his work. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/42846 | ISSN: | 0872-0851 | DOI: | 10.14195/0872-0851_50_1 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista Filosófica de Coimbra |
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