Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/42848
Title: O tractatus de Wittgenstein na história da filosofia
Other Titles: Wittgenstein’s tractatusin the history of philosophy
Authors: Ribeiro, Henrique Jales
Keywords: Descartes;Kant;philosophical foundations;Russell;post-modernity;theory of meaning;Wittgenstein;Descartes;fondations philosophiques;Kant;postmodernité;Russell;théorie de la signification;Wittgenstein;Descartes;fundações da filosofia;Kant;pós-modernidade;Russell;teoria da significação;Wittgenstein
Issue Date: 2016
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Neste artigo, o autor analisa o lugar do Tractatus Logico-Philosophicus na história da filosofia analítica e, mais geralmente, na história da filosofia ocidental. Uma vez questionados e revistos os pressupostos meta-históricos e metafilosóficos da primeira, a questão de saber qual é lugar dessa obra na segunda é ela mesma completamente reformulada. A teoria defendida, provocadoramente (em relação à historiografia conhecida), é que o problema central do Tractatus consiste nas fundações últimas da filosofia através da lógica, e que este desiderato retoma em novos termos as conceções modernas, que vão de Descartes e Kant, a Frege e a Russell, sobre tais fundações.
Dans cet article, l’auteur examine la place du Tractatus Logico-Philosophicus dans l’histoire de la philosophie analytique et, plus généralement, dans l’histoite de la philosophie occidentale. Après avoir questionné et revu les presupposés métahistoriques et métaphilosophiques de la première, la question de savoir qu’elle est la place de cette oeuvre dans la séconde est complètement reformulée. La théorie proposée, de manière provocatrice (en ce qui concerne l’historiographie connue), c’est que le problème central du Tractatus ce sont les fondations ultimes de la philosophie à travers la logique, et que cet objectif reprend en des termes renouvelés les conceptions modernes, de Descartes et Kant, à Frege et Russell, sur cettes fondations.
In this article, the author analyses the place of the Tractatus Logico-Philosophicus in the history of analytic philosophy and, more generally, in the history of Western philosophy. After questioning and reviewing the metahistorical and metaphilosophical presuppositions of the former, the question of knowing what is the place of that work in the latter is itself reformulated. The theory defended, provocatively (in to regard to the known historiography), is that the central issue of the Tractatus are the final foundations of philosophy through logic, and that this desideratum resumes in new terms modern conceptions, from Descartes and Kant, to Frege and Russell, on such foundations.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/42848
ISSN: 0872-0851
DOI: 10.14195/0872-0851_50_3
Rights: open access
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