Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/42976
Title: | L’idée de Renaissance à la Renaissance | Other Titles: | The idea of Renaissance in the Renaissance | Authors: | Millet, Olivier | Keywords: | Renaissance;Golden Age;myths;education;generations;reformation;restoration;Renascimento;Idade do Ouro;mitos;education;gerações;reforma;restauração | Issue Date: | 2017 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/42974 | Abstract: | The concept of Renaissance as a particular, outstanding and critical period first appeared in the XIXth century. We are here trying to define how XV-XVIth century Humanists used to articulate an appreciation of the change they were themselves performing in thought and culture. Three categories appear as predominant: myth (such as the coming round of Golden Age); social topics (such as successive generations, or education) ; coupled antinomic concepts (reformation / restoration). O conceito de Renascimento, enquanto sinónimo de um período particular, excepcional e crítico, apareceu pela primeira vez no século XIX . Neste ensaio, tenta definir-se a forma como os humanistas dos séculos XV e XVI costumavam articular a apreciação sobre a mudança por eles operada no pensamento e na cultura. Neste âmbito, surgem como predominantes três categorias: mito (de que é exemplo o retorno da Idade do ouro); temas sociais (como as gerações sucessivas ou a educação); conceitos antinómicos acoplados (reforma/restauração). |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/42976 | ISBN: | 978-989-26-1292-8 978-989-26-1293-5 (PDF) |
ISSN: | 2182‑8814 | DOI: | 10.14195/978-989-26-1293-5_2 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Legado clássico no Renascimento e sua receção: contributos para a renovação do espaço cultural europeu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
l_idee_de_renaissance_a_la_renaissance.pdf | 712.7 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.