Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/44176
Title: | Rota das emoções: paisagem cultural e turismo no Polo Costa do Delta | Other Titles: | Emotions route: cultural landscape and tourism in the Polo Delta Coast | Authors: | Borges, Vicente de Paula Censi | Keywords: | Route of Emotions;Touristic Polo of the Delta Coast;Tourism Impacts;Cultural Landscape;Rota das Emoções;Polo Turístico Costa do Delta;Impactos do Turismo;Paisagem Cultural | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | A política de turismo no Brasil, nos últimos 13 anos, foi baseada no objetivo de dinamizar a economia
regionalmente através de atividades relacionadas ao turismo, utilizando, basicamente, recursos locais, identidade
cultural e paisagem. Desta forma, entre os produtos gerados pela política implementada, destacam-se as
novas rotas turísticas. Assim, este artigo trata da influência do turismo na região costeira do Piauí, que faz
parte do principal produto turístico da região meio-norte, a Rota das Emoções. Portanto, com base numa metodologia
qualitativa, a pesquisa incide na área que compreende os municípios de Parnaíba, Ilha Grande, Luís
Correia e Cajueiro da Praia, que delimitam o território de estudo, denominado "Polo Turístico Costa do Delta".
O presente trabalho tem como objetivo destacar o atual cenário de turismo na Rota das Emoções, apresentando
influências na paisagem cultural do Polo Turístico da Costa Delta. Inquirida a população residente, os resultados
apontam para um impacto negativo no ambiente natural, transformação no modo de vida local e novas perspetivas
econômicas para a região costeira do Piauí, que explicam a modelagem das formas de relação entre os
sujeitos com a natureza e espaço turístico. Brazilian tourism policy in the last 13 years has been based on the objective of dynamizing the economy regionally through activities related to tourism, using, basically, local resources, cultural identity and landscape. In this way, among the products generated by the policy implemented, the new tourist routes stand out. Thus, this article deals with the influence of tourism in the coastal region of the state of Piauí, Brazil, which is part of the main tourist product of the central north region, the Route of Emotions. Therefore, based on qualitative methodology, this research focuses on the section comprising the municipalities of Parnaíba, Ilha Grande, Luís Correia and Cajueiro da Praia, which delimit the territory under study which is called the Touristic Polo of the Delta Coast. The present work aims to highlight the current scenario of tourism in the Route of Emotions, presenting influences in the cultural landscape of the Touristic Polo of Delta Coast. Surveys of the resident population has generated results that point to a negative impact on the natural environment, transformations in the local way of life and new economic perspectives for the coastal region of Piauí, all of which explain the modeling of the relationships between the residents and the natural and touristic spaces. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/44176 | ISSN: | 2183-4016 (PDF) 0871-1623 |
DOI: | 10.14195/0871-1623_37_7 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Cadernos de Geografia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
rota_das_emocoes.pdf | 3.41 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.