Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/44176
Title: Rota das emoções: paisagem cultural e turismo no Polo Costa do Delta
Other Titles: Emotions route: cultural landscape and tourism in the Polo Delta Coast
Authors: Borges, Vicente de Paula Censi
Keywords: Route of Emotions;Touristic Polo of the Delta Coast;Tourism Impacts;Cultural Landscape;Rota das Emoções;Polo Turístico Costa do Delta;Impactos do Turismo;Paisagem Cultural
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: A política de turismo no Brasil, nos últimos 13 anos, foi baseada no objetivo de dinamizar a economia regionalmente através de atividades relacionadas ao turismo, utilizando, basicamente, recursos locais, identidade cultural e paisagem. Desta forma, entre os produtos gerados pela política implementada, destacam-se as novas rotas turísticas. Assim, este artigo trata da influência do turismo na região costeira do Piauí, que faz parte do principal produto turístico da região meio-norte, a Rota das Emoções. Portanto, com base numa metodologia qualitativa, a pesquisa incide na área que compreende os municípios de Parnaíba, Ilha Grande, Luís Correia e Cajueiro da Praia, que delimitam o território de estudo, denominado "Polo Turístico Costa do Delta". O presente trabalho tem como objetivo destacar o atual cenário de turismo na Rota das Emoções, apresentando influências na paisagem cultural do Polo Turístico da Costa Delta. Inquirida a população residente, os resultados apontam para um impacto negativo no ambiente natural, transformação no modo de vida local e novas perspetivas econômicas para a região costeira do Piauí, que explicam a modelagem das formas de relação entre os sujeitos com a natureza e espaço turístico.
Brazilian tourism policy in the last 13 years has been based on the objective of dynamizing the economy regionally through activities related to tourism, using, basically, local resources, cultural identity and landscape. In this way, among the products generated by the policy implemented, the new tourist routes stand out. Thus, this article deals with the influence of tourism in the coastal region of the state of Piauí, Brazil, which is part of the main tourist product of the central north region, the Route of Emotions. Therefore, based on qualitative methodology, this research focuses on the section comprising the municipalities of Parnaíba, Ilha Grande, Luís Correia and Cajueiro da Praia, which delimit the territory under study which is called the Touristic Polo of the Delta Coast. The present work aims to highlight the current scenario of tourism in the Route of Emotions, presenting influences in the cultural landscape of the Touristic Polo of Delta Coast. Surveys of the resident population has generated results that point to a negative impact on the natural environment, transformations in the local way of life and new economic perspectives for the coastal region of Piauí, all of which explain the modeling of the relationships between the residents and the natural and touristic spaces.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/44176
ISSN: 2183-4016 (PDF)
0871-1623
DOI: 10.14195/0871-1623_37_7
Rights: open access
Appears in Collections:Cadernos de Geografia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rota_das_emocoes.pdf3.41 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.