Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/44178
Title: Histórias de cultura: o poder do Storytelling em destinos de Turismo Cultural
Other Titles: Stories of culture: the power of Storytelling in Cultural Tourism Destinations
Authors: Gonçalves, José Carlos
Seabra, Cláudia
Silva, Carla
Keywords: Storytelling;Cultural Tourism;Experience Economy;Consumer Behavior in Tourism;Storytelling;Turismo cultural;Economia das experiências;Comportamento do Consumidor em Turismo
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: O Turismo Cultural assume cada vez maior relevância nos dias de hoje. De facto, este segmento de mercado foi, nos últimos anos, um dos que apresentou maior crescimento (UNWTO, 2015). O Storytelling, uma atividade essencial nas experiências de Turismo Cultural, vem assumindo um papel preponderante nos consumos turísticos (Rodriguez e Corazon, 2011). O Storytelling é um catalisador, não só por ser um produto único, mas também porque faz a ponte entre os residentes e os turistas, aproxima-os de uma forma que a vertente tradicional do turismo jamais faria. Contudo, a informação existente sobre este tema ainda é escassa, especialmente na sua vertente turística. Este trabalho tem como objetivo apresentar abordar a importância do Turismo Cultural e o papel relevante do Storytelling nas experiências turísticas culturais. Posteriormente será proposto um modelo concetual onde serão propostos os fatores influenciadores de compra, consumo e avaliação do produto Storytelling. A metodologia utilizada foi uma análise extensa de bibliografia sobre os tópicos em análise. Este é um estudo concetual, contudo com intenção futura de aplicação empírica, através da recolha de dados através de questionário em destinos culturais. Os resultados deste estudo permitirão compreender melhor o fenómeno do Storytelling e a sua importância para a atividade turística, especialmente o turismo cultural.
Cultural Tourism is increasingly relevant in the present. In fact, this segment has been one of the most important presenting the highest growth rates in tourism market (UNWTO, 2015). Storytelling is assuming a crucial role in Cultural Tourism experiences (Rodriguez e Corazon, 2011). Storytelling is a catalyst not only for being a unique product, but also because it bridges the gap between residents and to urists, bringing them closer together in a way that the traditional tourism landscape would never accomplish. However, the existing information on this subject is still scarce, especially in its tourism aspect. The present work aims to present the importance of Cultural Tourism and the relevant role of Storytelling in Cultural Tourism experiences. Later, a conceptual model will be presented, where the factors influencing the purchase, consumption and evaluation of the Storytelling product will be proposed. The methodology used was an extensive literature review of the topics under analysis. This is a conceptual study, however in the future there is the intention of empirical application, through data collection through questionnaire in cultural destinations. The results of this study will allow a better understanding of the phenomenon of Storytelling and its importance for tourism, especially Cultural Tourism.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/44178
ISSN: 2183-4016 (PDF)
0871-1623
DOI: 10.14195/0871-1623_37_9
Rights: open access
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