Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/44188
Title: Educação para prevenção de desastres: a persistência do conhecimento tecnocientífico e da individualização do risco
Other Titles: Education for disaster prevention: the persistence of scientific-technical knowledge and the individualization of risk
Authors: Sulaiman, Samia Nascimento
Keywords: Education;prevention;risk;disaster;root causes;Educação;prevenção;risco;desastre;causas profundas
Issue Date: 2018
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: A recente Política Nacional de Proteção e Defesa Civil Brasileira (Lei n’ 12.608/2012) ressaltou a cultura de prevenção e sua inserção no currículo escolar nacional. Este artigo apresenta os resultados da pesquisa, exploratória e qualitativa, sobre o estado da arte de conteúdos e abordagens educativas para a prevenção de desastre no Brasil. Os dados foram obtidos por pesquisa bibliográfica, documental e observação participante, a partir de 3 recortes: temático (inundações/ enchentes e deslizamentos), temporal (de 2011 a 2014) e geográfico (região metropolitana do ABC Paulista). O corpus foi composto por materiais impressos/digitais e atividades de informação/capacitação. Por meio do método da análise de conteúdo, identificamos dois conteúdos (conhecimentos tecnocientíficos e comportamentos/atitudes de prevenção e auto-proteção) e duas abordagens educativas (transmissão-assimilação e individualização do risco), que perpetuam uma “inquestionabilidade do risco”, alheia às causas profundas do risco, o que fragiliza as ações de redução de risco baseada na comunidade.
The recent National Policy on Protection and Civil Defense of Brazil (Law no 12.608/2012) highlighted the culture of prevention and its insertion in the national school curriculum. This article presents the results of the exploratory and qualitative research about the state of the art of the content and educational approaches to disaster prevention in Brazil. The data were obtained through literature, documentary and participant observation research, from three examples: thematic (floods and landslides); temporal (from 2011 to 2014); and geographic (metropolitan region of ABC Paulista). The corpus consisted of printed/digital materials and information/training activities. Through the content analysis method, we identified two contents (scientific-technical knowledge and behaviors/attitudes for prevention and self-protection) and two educational approaches (data transmission-assimilation and individualization of risk), which perpetuate an "unquestionability of risk", unrelated to the root causes of risk, and this weakens communitybased risk reduction actions.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/44188
ISSN: 1647-7723 (digital)
0872-8941
DOI: 10.14195/1647-7723_25-2_2
Rights: open access
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