Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/44193
Title: | “Educação para o risco”: conhecimento e contribuição de professores de Geografia para o tema risco ambiental em escolas de Minas Gerais – Brasil | Other Titles: | "Risk education": knowledge and contribution of geography teachers to the topic of environmental risk in Minas Gerais schools, Brazil | Authors: | Souza, Carla Juscélia de Oliveira Silva, Veridiane Meire da |
Keywords: | Concept of environmental risk;geography teaching;environmental degradation;Concepção de risco ambiental;ensino de geografia;degradação ambiental | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | Pensar a “Educação para o Risco” leva a pensar, também, nos conhecimentos que os professores têm a respeito do
tema. Com base nessa ideia, uma pesquisa que investiga o conhecimento e o saber disciplinar entre professores de
Geografia do estado de Minas Gerais – Brasil, referente à temática risco ambiental e suas práticas em sala de aula,
vem sendo desenvolvida desde 2015. A pesquisa foi motivada pelas questões: “Os professores de Geografia conhecem
o significado do termo Risco ambiental e reconhecem em sua região, ou cidade, áreas de risco ambiental?” e “Esse
assunto é trabalhado nas aulas de geografia?”. O levantamento de dados e informações foi realizado por meio de
questionário contendo trinta e sete questões, disponibilizado google Drive para professores egressos entre os anos de
2011 e 2015. Os resultados indicam que entre os professores, que participaram do estudo, ainda são poucos os que
conhecem bem o assunto e trabalham a temática riscos ambientais nas aulas de geografia. Thinking about “Risk Education' also leads us to think about what teachers know about the topic. Based on this idea, a study that looks at the knowledge of geography professors in the state of Minas Gerais, Brazil, with respect to environmental risk, and their classroom practice, has been under way since 2015. The research was motivated by the questions: "Do geography teachers know the meaning of the term environmental risk and recognize areas of environmental risk in their region or city?"; "Is this subject studied in geography classes?" The data and qualitative information were collected through a questionnaire containing thirty-seven questions, made available on the google Drive platform for teachers graduating between 2011 and 2015. The results indicate that among the teachers who participated in the study, there are still few who know the subject well and work on environmental risks in geography classes. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/44193 | ISSN: | 1647-7723 (digital) 0872-8941 |
DOI: | 10.14195/1647-7723_25-2_5 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Territorium |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
educacao_para_o_risco.pdf | 4.57 MB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.