Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/44201
Title: | Leituras do pensamento educacional de António Nóvoa: análise comparada de revistas científicas de educação e ensino em Portugal (1987-2017) | Other Titles: | Readings over António Nóvoa’s educational thinking: comparative analysis of scientific journals of education and teaching in Portugal (1987-2017) Lecturas del pensamiento educacional de António Nóvoa: análisis comparativo de revistas de educación y enseñanza en Portugal (1987-2017) |
Authors: | Ferreira, António Gomes Mota, Luís Vilhena, Carla |
Keywords: | formación de profesores;desarrollo profesional;Historia de la educación;educación comparada;innovación;política educativa;teacher training;professional development;history of education;comparative education;innovation;educational policy;formação de professores;desenvolvimento profissional;história da educação;educação comparada;inovação;política educativa | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | La contribución de Antonio Nóvoa para el análisis social de la educación y de las ciencias de la educación en general atraviesa todo el período de expansión del sistema educativo portugués e inicio de su retracción. ¿Qué lecturas de la obra de António Nóvoa son convocadas en el ámbito de las publicaciones científicas de educación y enseñanza?
Para concretar nuestro cuestionamiento movilizamos un conjunto de revistas científicas de educación y enseñanza, en particular, la Revista de Educação do Departamento de Educação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, la Revista ESC – Educação, Sociedade & Culturas, la Revista Lusófona de Educação, la Revista Portuguesa de Educação y la Revista Portuguesa de Pedagogia. El análisis de contenido permitió identificar un conjunto de cuatro dimensiones
– Curricula, innovación y prácticas; Formación de profesores y desarrollo profesional;
Política educativa y organización escolar; e Historia de la educación
y educación comparada – que se actualizan en un conjunto de categorías y
subcategorías. O contributo de António Nóvoa para a análise social da educação e das ciências da educação em geral atravessa todo o período de expansão do sistema educativo português e início da sua retração. Que leituras da obra de António Nóvoa são convocadas no âmbito das publicações científicas de educação e ensino? Para concretizar o nosso questionamento mobilizámos um conjunto de periódicos científicos de educação e ensino, nomeadamente, a Revista de Educação do Departamento de Educação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, a Revista ESC – Educação, Sociedade & Culturas, a Revista Lusófona de Educação, a Revista Portuguesa de Educação e a Revista Portuguesa de Pedagogia. A análise de conteúdo permitiu identificar um conjunto de quatro dimensões – Curricula, inovação e práticas; Formação de professores e desenvolvimento profissional; Política educativa e organização escolar; e História da educação e educação comparada – que se atualizam num conjunto de categorias e subcategorias. The contribution of António Nóvoa to the social analysis of education and educational sciences in general goes through the whole period of expansion of the Portuguese education system and the beginning of its retraction. What readings of the work of António Nóvoa are called in the scope of the scientific publications of education and teaching? In order to concretize our questioning, we mobilized a series of scientific journals of education and teaching, namely: Revista de Educação do Departamento de Educação da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa; Revista ESC – Educação, Sociedade & Culturas; Revista Lusófona de Educação; Revista Portuguesa de Educação; and, Revista Portuguesa de Pedagogia. The analysis of content allowed the identification of a set of four dimensions – Curricula, innovation and practices; Teacher training and professional development; Educational policy and school organization; and History of education and comparative education – that are updated in a set of categories and subcategories. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/44201 | ISSN: | 1647-8614 (PDF) 0870‑418X |
DOI: | 10.14195/1647-8614_52-1_1 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
leituras_do_pensamento_educacional.pdf | 252.39 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.