Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/44202
Title: | Supervisão no ensino superior online: que práticas? | Other Titles: | Supervising experiences in online higher education Experiencias de supervisión en la enseñanza superior online |
Authors: | Henriques, Susana Gaspar, Maria Ivone Massano, Maria Lúcia |
Keywords: | Supervisión pedagógica online;desarrollo profesional docente en la enseñanza superior;escenarios digitales de enseñanza y aprendizaje;colaboración;Online pedagogical supervision;professional development of higher education professors;digital scenarios for teaching and learning;collaboration;Supervisão pedagógica online;desenvolvimento profissional docente no ensino superior;cenários digitais de ensino e aprendizagem;colaboração | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Abstract: | En los actuales escenarios digitales destacamos las especificidades de la enseñanza online en particular en la enseñanza superior y los docentes para identificar y comprender necesidades de prácticas de supervisión capaces de promover la colaboración entre docentes para su desarrollo profesional.
El concepto de supervisión pedagógica ha sido utilizado sobre todo en contextos relacionados con la formación inicial de profesores y con el desarrollo profesional de docentes de la enseñanza no superior. Paralelamente, el desarrollo profesional de los docentes de la enseñanza superior ha privilegiado criterios de desempeño científico dando menor atención a los de naturaleza pedagógica. Por lo tanto, es fundamental explorar el concepto de supervisión en el contexto de la enseñanza en línea en la enseñanza superior. En el presente artículo, tenemos como referencia los conceptos de supervisión
pedagógica y desarrollo profesional docente. Avanzando, a partir de ellos,
un análisis exploratorio que busca la identificación y análisis de prácticas
de supervisión en contextos online de enseñanza y aprendizaje y apuntando
subsidios sobre esta temática. Nos atuais cenários digitais, destacamos as especificidades do ensino online em particular no ensino superior e respetivos docentes para procurarmos identificar e compreender necessidades de práticas supervisivas, capazes de promover a colaboração entre docentes visando o seu desenvolvimento profissional. O conceito de supervisão pedagógica tem sido utilizado sobretudo em contextos relacionados com a formação inicial de professores e com o desenvolvimento profissional de docentes do ensino não superior. Paralelamente, o desenvolvimento profissional dos docentes do ensino superior tem privilegiado critérios de desempenho científico menorizando os de natureza pedagógica. É, por isso, fundamental explorar o conceito de supervisão no contexto do ensino online no ensino superior. No presente artigo, tomamos como referência os conceitos de supervisão pedagógica e desenvolvimento profissional docente. A partir deles, realizase uma análise exploratória que visa a identificação e análise de práticas de supervisão em contextos online de ensino e aprendizagem, apontando-se subsídios sobre esta temática. Framed in current digital scenarios, this work highlights specific online education features, particularly in higher education and professors’ practice, so as to identify and understand the needs for supervising practices capable of promoting collaboration among teachers for their professional development. The concept of pedagogical supervision has mainly been used in contexts related to early-stage teacher training and to professional development (non-higher education teachers). At the same time, teachers’ professional development in higher education has privileged criteria of scientific performance, rather than those of a pedagogical nature. It is, therefore, fundamental to explore the concept of supervision in the context of online education at higher education level. In this article, we assume a theoretical approach based on the concepts of pedagogical supervision and teachers’ professional development. From this approach, we develop an exploratory analysis aiming to identify and analyse supervision practices in online teaching and learning contexts, in order to point out innovative views on higher education supervision contexts. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/44202 | ISSN: | 1647-8614 (PDF) 0870‑418X |
DOI: | 10.14195/1647-8614_52-1_2 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Revista Portuguesa de Pedagogia |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
supervisao_no_ensino_superior_online.pdf | 190.93 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.