Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/44213
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMarchezini, Victor-
dc.contributor.authorMuñoz, Viviana Aguilar-
dc.contributor.authorTrajber, Rachel-
dc.date.accessioned2018-08-23T15:15:21Z
dc.date.accessioned2020-10-07T13:45:52Z-
dc.date.available2018-08-23T15:15:21Z
dc.date.available2020-10-07T13:45:52Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.issn1647-7723 (digital)-
dc.identifier.issn0872-8941-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/44213-
dc.description.abstractEste trabalho teve por objetivo apresentar um diagnóstico da situação de vulnerabilidade das escolas perante desastres socioambientais no Brasil. Foi possível identificar cinco tipologias principais de impacto: sobre a integridade física das pessoas, sobre a rotina da escola por mudança de uso e ocupação em situação de desastre, sobre a estrutura física do edifício, sobre os materiais e equipamentos escolares e sobre o exercício educativo propriamente dito. Por fim, ressalta-se que os formuladores de políticas e os gestores da área de gestão de riscos e de desastres precisam envolver o setor educativo na formulação de políticas para reduzir sua própria vulnerabilidade.por
dc.description.abstractThis study set out to analyze some aspects of the vulnerability of schools to socio-environmental disasters in Brazil. The study identified five main impacts in the educational sector: on the physical safety of students, teachers and other school workers; on the routine of schools due to their use as temporary shelter for people affected by disasters; on the physical structure of school buildings damaged in an event; on material and equipment that may be damaged; on the very education of students. We highlight the fact that policymakers and practitioners in the fields of risk management and disaster management need to involve the education sector in the formulation of policies to reduce that sector’s vulnerability.eng
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbra-
dc.rightsopen access-
dc.subjectDisasterseng
dc.subjectvulnerabilityeng
dc.subjectschoolseng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectrisk reductioneng
dc.subjectDesastrespor
dc.subjectvulnerabilidadepor
dc.subjectescolaspor
dc.subjecteducaçãopor
dc.subjectredução do riscopor
dc.titleVulnerabilidade escolar frente a desastres no Brasilpor
dc.title.alternativeSchool vulnerability to disasters in Brazilpor
dc.typearticle-
uc.publication.collectionTerritorium nº 25 (II)-
uc.publication.firstPage161-
uc.publication.issue25 (II)-
uc.publication.lastPage177-
uc.publication.locationCoimbra-
uc.publication.journalTitleTerritorium: Revista Portuguesa de riscos, prevenção e segurança-
dc.identifier.doi10.14195/1647-7723_25-2_13-
uc.publication.sectionArtigos-
uc.publication.orderno14-
uc.publication.areaCiências Sociais-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/44213/279522/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/44213/279522/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/12365743-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Territorium
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vulnerabilidade_escolar_frente_a_desastres_no_brasil.pdf2.82 MBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show simple item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.