Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/44286
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dc.contributor.authorPimenta, Hernan Eber
dc.date.accessioned2018-10-09T15:08:47Z
dc.date.accessioned2020-09-05T08:50:16Z-
dc.date.available2018-10-09T15:08:47Z
dc.date.available2020-09-05T08:50:16Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.isbn978-989-26-1584-4 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/44286-
dc.description.abstractThe gospel according to Mark is, most likely, the oldest of the canonical gospels. Its composition is closely related to the region of Galilee. The text is a compilation of Galilean narratives about Jesus that were circulated in the first century. Galilee was doubly peripheral: it was part of Palestine’s periphery, which, in turn, was part of the periphery of the Roman Empire. Its population was subjected to a kind of economic exploitation that might result in triple taxing, creating a spiral of debt, misery, social delinquency and riots. In such context lived Jesus of Nazareth, a Galilean possessing magic powers, considered the “Son of God”. Jesus’ magic can be interpreted as a religious response to the misfortunes experienced in Galilee. We intend to work from the Gospel of Mark as a source, in order to understand the religious diversity found in Jewish and Christian monotheist systems of belief and perceive magic as a form of resistance and response of a social group that has been economically expropriated and politically overwhelmed by various foreign empires over the centuries.eng
dc.description.abstractO evangelho de Marcos é provavelmente o mais antigo dos evangelhos intracanônicos. Sua composição possui relação estreita com a região da Galileia. O texto é uma compilação de narrativas galileias a respeito de Jesus que circulavam no primeiro século. A Galileia era uma região duplamente periférica: era periferia da Palestina que, por sua vez, era periferia do império romano. Sua população estava sujeita a uma exploração econômica que podia significar uma tripla tributação, o que criava uma espiral de endividamento, miséria, banditismo social e revoltas. Nesse contexto viveu Jesus de Nazaré, um galileu dotado de poderes mágicos, considerado “filho de Deus”. A magia de Jesus pode ser interpretada como resposta de natureza religiosa às mazelas experimentadas na Galileia. Trabalharemos com o evangelho de Marcos como fonte na intenção de recuperar a diversidade religiosa dentro dos monoteísmos de matriz judaico-cristã e perceber a magia como forma de resistência e resposta de um grupo social economicamente expropriado e politicamente subjugado, durante séculos, por sucessivos impérios estrangeiros.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/44277por
dc.rightsopen access-
dc.subjectJudaismeng
dc.subjectChristianityeng
dc.subjectMagiceng
dc.subjectGalileeeng
dc.subjectResistanceeng
dc.subjectJudaísmopor
dc.subjectCristianismopor
dc.subjectMagiapor
dc.subjectGalileiapor
dc.subjectResistênciapor
dc.titleJesus de Nazaré – magia e resistência no evangelho de Marcospor
dc.title.alternativeJesus of Nazareth – magic and resistance in Mark’s Gospeleng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage168-
uc.publication.lastPage191-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1585-1_8-
uc.publication.sectionParte II - Mitológicaspor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno17-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleEstudos Clássicos IV: percursos-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/44286/201437/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/44286/201437/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11022691-
uc.publication.parentItemId55096-
uc.itemId68296-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
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