Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/44289
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dc.contributor.authorSilva, Marco Antônio Lima da
dc.date.accessioned2018-10-09T15:19:07Z
dc.date.accessioned2020-09-05T08:50:06Z-
dc.date.available2018-10-09T15:19:07Z
dc.date.available2020-09-05T08:50:06Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.isbn978-989-26-1584-4 (PDF)
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316.2/44289-
dc.description.abstractThe myth associates wine producing with Dionysus, god of rapture and enthusiasm, who in his youth discovered the vine and firstly sipped his inebriating juice in the company of a vast retinue of nymphs. Apart from theater performances and festivals during the grape harvest, the god was intensely worshipped in symposia: social events that had not only a fun and escapist, but also an educational function in the Athenian polis.The Symposiaká of Plutarch, Greek biographer and moralist philosopher from late century I to early century II of the Christian age, are a reproduction of a series of debates, real or fictional, at table, at symposia, on various topics, some frivolous, others more serious. Those writings integrate the large group of works of convivial theme, which since the fifth century BC emerged and disappeared, except for Plato’s and Xenophon’s. This study aims to investigate the Dionysiac character in the sympotic works, present in wine sipping, as a facilitator for the loving encounter and a creator of favorable conditions to eroticism.eng
dc.description.abstractO mito associa a produção vinícola a Dioniso, deus do êxtase e do entusiasmo, que em sua infância descobriu a vinha e primeiro sorveu de seu ébrio sumo em companhia de vasto séquito de ninfas. Além das apresentações teatrais e das festas por ocasião da vindima, venerava-se intensamente o deus nos simpósios – eventos sociais que tinham um papel não apenas lúdico e de escapismo, como também educacional na pólis ateniense. Os Symposiaká de Plutarco, biógrafo e filósofo moralista grego da virada do século I para o século II da era cristã, são a reprodução de uma série de debates, reais ou fictícios, tidos à mesa, em simpósios, sobre assuntos variados, uns mais frívolos, outros mais sérios. Tais escritos integram-se, assim, no vasto grupo de obras de tema convivial que desde o século V a.C. surgiram e se perderam, com exceção das de Platão e Xenofonte. Almeja-se com o trabalho ora apresentado investigar nas obras simpóticas o caráter dionisíaco, presente no sorver do vinho, como facilitador do encontro amoroso e criador de condições favoráveis ao erotismo.por
dc.language.isopor-
dc.publisherImprensa da Universidade de Coimbrapor
dc.relation.ispartofhttp://hdl.handle.net/10316.2/44277por
dc.rightsopen access-
dc.subjectDionysuseng
dc.subjectEroseng
dc.subjectWineeng
dc.subjectMytheng
dc.subjectPlutarcheng
dc.subjectDionisopor
dc.subjectErospor
dc.subjectVinhopor
dc.subjectMitopor
dc.subjectPlutarcopor
dc.titleDioniso alcoviteiro: as tramas de Zagreu no discurso eróticopor
dc.title.alternativePimp Dionysus: the wefts os Zagreus in the erotic speecheng
dc.typebookPartpor
uc.publication.firstPage249-
uc.publication.lastPage275-
uc.publication.locationCoimbrapor
dc.identifier.doi10.14195/978-989-26-1585-1_11-
uc.publication.sectionParte II - Mitológicaspor
uc.publication.digCollectionPBpor
uc.publication.orderno23-
uc.publication.areaArtes e Humanidadespor
uc.publication.bookTitleEstudos Clássicos IV: percursos-
uc.publication.manifesthttps://dl.uc.pt/json/iiif/10316.2/44289/201345/manifest?manifest=/json/iiif/10316.2/44289/201345/manifest-
uc.publication.thumbnailhttps://dl.uc.pt/retrieve/11020401-
uc.publication.parentItemId55096-
uc.itemId68273-
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