Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316.2/44370
Title: Digital literary reading experiences by young readers
Authors: Araújo, Mônica
Frade, Isabel
Keywords: digital literature;digitized literature;young readers;reader training;literatura digital;literatura digitalizada;leitores jovens;formação de leitores
Issue Date: 2018
Publisher: Centro de Literatura Portuguesa
Imprensa da Universidade de Coimbra
Abstract: Neste artigo apresentamos um recorte dos resultados de uma pesquisa realizada com jovens brasileiros de 15 a 18 anos, pertencentes a estratos socioeconômicos diferenciados. Identificamos as formas de busca e de acesso às obras e as experiências de leitura literária digital, considerando que esta compreende a leitura de obras de literatura digital e digitalizada. Fundamentamos o nosso trabalho em estudos sobre a história do livro e da leitura, literatura juvenil, sociologia da leitura, multimodalidade e os gêneros digitais literários. Aplicamos um questionário a 342 jovens, um questionário semiaberto a 68 jovens, e acompanhamos as práticas de leitura literária digital de 6 leitores jovens por meio de entrevistas semiestruturadas. Os ambientes digitais de busca são diversos, mas nem sempre fáceis de serem conhecidos pelos leitores jovens. Para cada tipo de leitura literária digital existem formas específicas para acessá-las nos ambientes digitais que as disponibilizam.
In this article, we present an overview of the results of a survey conducted with Brazilian youngsters aged 15 to 18 years old, belonging to diverse socioeconomic strata. We have identified their means of search and access to the works and the experience of digital literary reading, considering that it includes the reading of works of both digital and digitized literature. We have based our research on studies about the history of books and reading, youth literature, sociology of reading, multimodality and digital literary genres. We applied a questionnaire to 342 youngsters, a semi-open questionnaire to 68 youngsters, and followed the practices of digital literary reading of 6 young readers through semi-structured interviews. Digital search environments are diverse, but not always easily understood by young readers. For each type of digital literary reading there are specific ways of accessing the digital environments that make them available.
URI: https://hdl.handle.net/10316.2/44370
ISSN: 2182-8830
DOI: 10.14195/2182-8830_6-2_13
Rights: open access
Appears in Collections:Matlit

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
digital_literary_reading_experiences.pdf580.07 kBAdobe PDFThumbnail
  
See online
Show full item record

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.