Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316.2/44473
Title: | Campos magnéticos de frequências extremamente baixas em veículos elétricos | Other Titles: | Extremely low frequency magnetic fields inside electric vehicles | Authors: | Almeida, T. R. Coimbra, A. P Fichte, L. O. Almeida, A. T. |
Keywords: | electric vehicles;extremely low frequency magnetic fields (ELF);ICNIRP exposure limits;veículos elétricos;campos magnéticos de frequências extremamente baixas (ELF);de exposição do ICNIRP | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/44443 | Abstract: | In this study, the magnetic fields (MF) were measured in five vehicles from different types and manufacturers – one diesel car, one battery electric car, two plug-in hybrid cars and one battery electric mini-bus – to assess the level of exposure to these fields. Measurements were obtained at foot level, seat level and head level in each car seat for the frequency range from 30 to 3000 Hz. Following, the results were compared with the 1998 recommended limits of the International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection (ICNIRP). These results were also compared with some MF values obtained in residential environments. The data obtained show that MF values are generally higher at foot level, decreasing with height. It also show that the values are higher in the front seats, although this varies from vehicle to vehicle. Comparing the results with the 1998 ICNIRP recommended limits, the measured values are roughly 1000 times lower than these limits. However, it should be noticed that the cumulative effect to simultaneous exposure to fields of different frequencies was not taken into account. Finally, MF values obtained in the different vehicles are very similar to those obtained in residential environment. Neste estudo foram efetuadas medições dos campos magnéticos (CM) em cinco viaturas de fabricantes e tipos diferentes – um automóvel turbo-diesel, um automóvel elétrico a baterias, dois automóveis híbridos com ligação à rede elétrica (“plug-in”) e um mini-autocarro elétrico a baterias – para avaliar o nível de exposição dos ocupantes a estes campos. As medições foram obtidas ao nível dos pés, do assento e da cabeça em cada um dos lugares de cada veículo e realizadas para a gama de frequências entre os 30 e os 3000 Hz. Posteriormente, os resultados foram comparados com os limites recomentados pelas linhas orientadoras de 1998 da International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection (ICNIRP). Estes resultados foram ainda comparados com alguns valores de CM obtidos em ambientes residenciais. Os dados obtidos mostram que, de um modo geral, os valores de CM são mais elevados ao nível dos pés, decrescendo em altura. Verifica-se ainda que os valores obtidos são mais elevados nos lugares da frente, variando, no entanto, com o modelo e tipo de veículo. A comparação dos resultados com os limites de 1998 da ICNIRP mostram que, em média, os valores medidos são sensivelmente 1000 vezes inferiores a estes limites, sendo que não foi contabilizado o efeito cumulativo de exposição simultânea a campos de diferentes frequências. Finalmente, os valores de CM medidos nas diferentes viaturas são muito semelhantes aos obtidos em ambiente residencial. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/44473 | ISBN: | 978-989-26-1602-5 (PDF) 978-989-26-1601-8 |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1602-5_30 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | Proteção contra radiações na comunidade dos países de língua portuguesa |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
campos_magneticos_de_frequencias_extremamente_baixas.pdf | 487.56 kB | Adobe PDF |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.