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https://hdl.handle.net/10316.2/44755
Title: | A construção do teatro de Olisipo: o estudo das argamassas e a engenharia do monumento romano | Other Titles: | The construction of Olisipo theatre: the study of mortars and the engineering of this Roman monument | Authors: | Fernandes, Lídia Coroado, João |
Keywords: | theater;architecture;mortar;chemical analysis;mineralogical analysis;engineering;Roman;teatro;arquitectura;argamassa;análises químicas;análises mineralógicas;engenharia;época romana | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Imprensa da Universidade de Coimbra | Journal: | http://hdl.handle.net/10316.2/44751 | Abstract: | The archaeological excavations carried out in this monument in recent
years, especially with regard to the south part of the theatre, area coinciding where
currently settles down the Roman Theatre Museum of Lisbon, allowed the discovery of new and relevant structures belonging to the theatre. These traces aid in interpretation
of what must have been the architectural surroundings of the building southern
scenic area. Facing south, with the backdrop of the Tagus River, the engineering
system implemented at the site, as evidenced by the powerful opus structures caementicium
that underpinned the building in the natural underground, attest for an ambitious
building program and a major investment both technically and economically.
In addition to the archaeological and architectural study, to verify if there was evidence
of one or more constructive moments, and to attest if the mortars used were similar in
the overthrown central part of the structures of the theatre and at the most recently
intervened southern part, a compositional study of these materials was made. The
results show chemical and mineralogical similarity and prove the use of mortars with
different textures, suitable for the different construction solutions, and confirming
the evidence of only one constructive moment, nonetheless possibly implemented in
several phases. As intervenções arqueológicas efectuadas neste monumento nos últimos anos, especialmente no que diz respeito à zona sul do teatro, em área coincidente com o local onde, actualmente, se instala o Museu de Lisboa – Teatro Romano, permitiram a descoberta de novas e relevantes estruturas pertencentes ao teatro. Estes vestígios auxiliam numa interpretação do que terá sido a envolvente arquitectónica da área sul do edifício cénico. Virado a sul, tendo como pano de fundo o rio Tejo, o sistema de engenharia implementado no local, como é evidenciado pelas possantes estruturas em opus caementicium que alicerçaram o edifício no subsolo natural, atestam um programa construtivo ambicioso e um avultado investimento quer em meios técnicos quer económicos. Para complementar o estudo arqueológico e arquitectónico nomeadamente para verificar se haveria indícios de um ou vários momentos construtivos e se os derrubes de estruturas da parte central do teatro e da zona a sul, mais recentemente intervencionada, eram semelhantes, procedeu-se à recolha de amostras de argamassas e efectuou-se o respectivo estudo composicional. Os resultados obtidos revelam similitude química e mineralógica e comprovam a utilização de argamassas com texturas diferentes, adequadas para as diferentes soluções construtivas, corroborando, assim, um mesmo momento construtivo ainda que, provavelmente, implementado em várias fases dada a dimensão da obra em causa. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316.2/44755 | ISBN: | 978-989-26-1566-0 (PDF) 978-989-26-1565-3 |
DOI: | 10.14195/978-989-26-1566-0_4 | Rights: | open access |
Appears in Collections: | História Antiga: relações interdisciplinares: paisagens urbanas, rurais & sociais |
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